Sökning: "modersmålundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet modersmålundervisning.

  1. 1. L’importanza e l’insegnamento scolastico della madrelingua diversa da quella svedese : Uno studio esplorativo su 10 genitori e sui loro atteggiamenti riguardo alla madrelingua italiana e al suo insegnamento in Svezia.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marina Di Floriano; [2023]
    Nyckelord :madrelingua; bilinguismo; seconda lingua; diglossia; multilinguismo; alternanza linguistica; sviluppo linguistico e insegnamento della madrelingua.; modersmål; tvåspråkighet; andraspråk; diglossi; flerspråkighet; kodväxling; språkutveckling och modersmålsundervisning.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den explorativa studien är att förstå attityder hos föräldrar och deras åsikter om modersmålundervisningen i det italienska språket i Sverige, i det fall det studeras, men också när möjligheten att låta sina barn studera det och undersöka skälen till detta val. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för barnets språk, identitet och personlighet. LÄS MER

  2. 2. Översyn av arabisk modersmålsundervisning : En enkätstudie av elevernas upplevelse av undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Eftekhar Emad; [2019]
    Nyckelord :arabiska; modersmålundervisning; modersmålselev; modersmålslärare och enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur eleverna upplever samarbetet mellan hemmiljön och skolmiljön vad gäller undervisningen av arabiska som modersmål. Metoden som användes är enkätundersökning, innehållande tjugo deltagare. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsundervisning - hur värdesätts den? : Språkundervisning i det mångkulturella samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Isabel Op de Beeck; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; uppskattning modersmål; marginalisering; inkludering;

    Sammanfattning : Språkundervisning i ett större perspektiv - med anledning av modersmålundervisning som ett marginaliserat skolämne -inom eller utanför timplanen- tas upp i det här examensarbetet. Undersökningen gäller värdesättning av modersmål i en norrländsk kommun. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med svenska som andraspråk: några möjligheter och utmaningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Wester; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningUnder de 30 senaste åren har antalet invandrare ökat i Sverige, vilket har resulterat i att antalet elever med annatmodersmål än svenska har ökat i skolan. Dessa elever, som har ett annat modersmål än svenska, erbjuds att läsasvenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkighet - Hinder eller möjlighet?

    C-uppsats,

    Författare :Rasha Toma; Hero Tofik; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka och klargöra hur elevernas prestationsför-måga påverkas av att vara tvåspråkiga och vilka anledningar som ligger bakom sådanpåverkan.Frågeställningar:1. Påverkas elevernas prestationsförmåga i olika ämnen av tvåspråkighet?. LÄS MER