Sökning: "monokulturell betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden monokulturell betydelse.
1. Flerspråkighet : för småbarn i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Den svenska förskolan är inte längre monokulturell och enspråkig utan globaliseringsprocesser och en ökad migration har bidragit till att vi nu har en mångkulturell och mångspråkig förskola. Mångfaldskontexten innebär att förskolan står inför såväl nya utmaningar som nya möjligheter. LÄS MER
2. Vad säger hembrevet? : En kritisk diskursanalys av tre förskolors hembrev
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Förskolan ska enligt Läroplanen för förskolan ha en samverkan med hemmet likväl som förskolan har ett jämlikhetsuppdrag. Med utgångspunkt att den skriftliga kommunikationen har möjlighet att nå samtliga vårdnadshavare studerar denna studie hembrev. LÄS MER
3. Nyanlända och lärande – goda förutsättningar och utmaningar Refugee Children and Learning – good Preconditions and Challenges
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractBakgrundBronnvall, Emma (2016). Nyanlända och lärande – goda förutsättningar och utmaningar. Refugee Children and Learning – good Preconditions and Challenges. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER
4. En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlända barn och föräldrar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra några förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlända barn och deras föräldrar i förskolan. Centrala frå-geställningar i studien var: hur anser pedagogerna att mottagandet av nyanlända barn och föräldrar bör se ut? Hur resonerar pedagogerna kring förskolans uppdrag som social och kulturell mötesplats? Vilka hinder samt möjligheter ser pedagogerna i verksamheten vad gäller mottagandet av nyanlända? Teori: Studien tar sin grund huvudsakligen i det interkulturella perspektivet, det sociokul-turella perspektivet samt det specialpedagogiska perspektivet med riktning åt relationella perspektivet, där betydelsen av omgivningsfaktorer och barnets totala situation framhålls (Rosenqvist, 2007). LÄS MER
5. Språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever : En inblick i organisationen och undervisningen på en mångkulturell skola
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Samhället har gått från att vara monokulturellt till att bli mångkulturellt, vilket har lett till pedagogiska utmaningar för skolan. Enligt skolans styrdokument ska alla elever ges lika studie- och utbildningsmöjligheter, men elever med utländsk bakgrund missgynnas. LÄS MER