Sökning: "monolog"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet monolog.

  1. 1. Jämställdhetsarbete i skolan : En kvalitativ textanalys av karaktärsskildringarna i Johanna Schreiber och Ida Ömalms Inte som du, med utgångspunkt i ett genusperspektiv & ett berättarteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sarah Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn- och ungdomslitteratur; jämställdhet; Inte som du; karaktärsskildring;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvalls ungdomsroman Inte som du. Syftet med den här studien är att med utgångspunkt i ett genusperspektiv och berättarteoretiskt perspektiv undersöka hur författarna Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall har skildrat karaktärerna i ungdomsromanen Inte som du. LÄS MER

  2. 2. "Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berglund; Elly Stenegärd; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; riktlinjer; samtalsunderlag; unikum;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Från monolog till dialog : En kvalitativ textanalys av Luleå kommuns hantering av Framtidens skola och den fortsatta förändringen av skolstrukturen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Olivia Edman; [2022]
    Nyckelord :Deliberation; medborgardialog; demokratisk förändring; skolpolitik; representation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka i vilken utsträckning Luleå kommun använt sig av deliberativa demokratiteoretiska principer vid hanteringen av kommunens förändring av skolstrukturen. Med hjälp av deliberativ demokratiteori analyseras material relaterat till utredningarna år 2016 och 2022 för att få svar på hur väl kommunens agerande och yttranden stämmer överens med teorins ideal. LÄS MER

  4. 4. „Also, was gibt's denn eigentlich, Fräulein Else? Was steht denn in dem traurigen Brief von Mama!“ : Eine Analyse der Briefe in Arthur Schnitzlers Novelle Fräulein Else

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tyska

    Författare :Mimmi Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Fräulein Else; Brief; Innerer Monolog; Interpunktion;

    Sammanfattning : Die Literaturwissenschaft hat sich umfassend mit Arthur Schnitzlers Novelle Fräulein Else aus dem Jahr 1924 befasst, aber bisher haben sich keine Studien eingehend mit den Briefen in Fräulein Else beschäftigt. Die vorliegende Arbeit zielt darauf ab, die unerforschten Briefe der Novelle zu analysieren, um einen Beitrag zur Forschung über Fräulein Else zu leisten. LÄS MER

  5. 5. Viskleken slutar aldrig bra

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Rothstein; Emily Ludvigsson; Thea Wadell; Ebba Hoffenback; [2022]
    Nyckelord :Intern kriskommunikation; Medarbetare; Samhällskris; Meningsskapande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Viskleken slutar aldrig bra”: En studie om hur medarbetare uppfattar intern kommunikation under samhällskriser. Seminariedatum: 2 Juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 hp Författare: Ebba Hoffenback, Emily Ludvigsson, Fredrik Rothstein, Thea Wadell Handledare: Christine Blomquist Nyckelord: Intern kriskommunikation, Medarbetare, Samhällskris, Meningsskapande Forskningsfråga: Hur upplever medarbetare den interna kriskommunikationen under Ukrainakrisen 2022? Hur upplever medarbetare att mening skapas för det som internt kommuniceras under en samhällskris? Syfte: Syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser av den interna kriskommunikation som följde under Ukrainakrisen 2022, samt identifiera vad det är som upplevs vara meningsskapande vid intern kommunikation under samhällskriser. LÄS MER