Sökning: "motivation pedagogik vuxna"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden motivation pedagogik vuxna.

  1. 11. Den nödvändiga relationens olika ansikten - Några unga vuxnas skildringar av hur relationer med lärare påverkat deras kunskaps- och identitetsutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Natali Stojanovic Zezovic; [2017]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; förtroendefulla relationer; lärare-elev-relation; relationskompetens; identitet; lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur relationer mellan lärare och elever hänger ihop med kunskaps- och identitetsutveckling, sett ur unga vuxnas synvinkel. Totalt har 10 unga vuxna i åldern 20- 29, med minst gymnasial utbildning, intervjuats om sina upplevelser av relationer med lärare och relationernas koppling till kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER

  2. 12. Informellt elevinflytande i matematikundervisning : en kvalitativ studie med elever.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Meldina Madzuni; [2016]
    Nyckelord :demokrati; grundskola; informellt elevinflytande; matematik;

    Sammanfattning : I Sverige har elever rätt att utöva inflytande i skolan. Det informella inflytandet praktiseras sällan och matematikämnet är det ämne som elever har minst möjlighet att utöva ett informellt inflytande i. LÄS MER

  3. 13. ”När man bor i ett boende så jag tycker att det är jätteviktigt att man känner sig hemma.” : Ensamkommande ungdomars vuxenblivande samt upplevelser av hem för vård och boende

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ersblad; [2016]
    Nyckelord :barn- och ungdomsvetenskap; ensamkommande ungdomar; tillhörighet; ungdomstid och vuxenblivande; HVB;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur unga vuxna som kommit som ensamkommande ungdomar till Sverige upplevde tillvaron på hem för vård och boende samt deras uppfattningar om tillvaron efter att de lämnade hem för vård och boendet. Två frågeställningar formulerades som syftar till hur de skapade känslan av ett hem på boendet samt vilka möjligheter och hinder som uppfattas i vuxenblivande efter att ha lämnat boendet. LÄS MER

  4. 14. Barns möjligheter till språk-, läs- och skrivutveckling : - utifrån det pedagogiska arbetet i förskola och förskoleklass.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Carina Månsson; Marie Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; pedagogers kunskap; språklig medvetenhet; tidiga insatser; tidig upptäckt.;

    Sammanfattning : Forskning visar att tidiga insatser i form av strukturerade metoder i språklig medvetenhet är en viktig grund för att utveckla barns språk-, läs- och skrivförmåga. Vår erfarenhet är att antalet barn med olika former av språkförseningar ökar. LÄS MER

  5. 15. Lust att lära. En studie av gymnasieelevers levda erfarenheter av vad som främjar motivationen att lära

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Berg; Susanne Eriksson; [2014-04-03]
    Nyckelord :motivation; fenomenologi; hermeneutik; livsvärld; horisont; intersubjektivitet; undervisning; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån några gymnasieelevers levda erfarenheter undersöka hur motivationen att lära främjas i skolan. Studien utgår från följande tre frågeställningar:  Hur erfar gymnasieeleverna undervisningens utformande som väsentlig för främjandet av motivationen att lära?  Hur och på vilket sätt erfar gymnasieeleverna att personer runtomkring dem har betydelse för motivationen att lära?  Hur erfar eleverna sina egna möjligheter att främja motivationen att lära i skolan? Teori: Till grund för studien ligger den fenomenologiska livsvärldsansatsen. LÄS MER