Sökning: "motivationshöjande faktorer"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden motivationshöjande faktorer.
1. Konsten att motivera
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser slöjdlärare påverkar elevernas motivation i slöjdundervisningen?” och ”Hur resonerar slöjdlärare kring möjligheter och utmaningar i motivationsarbetet med eleverna?”. LÄS MER
2. Ungdomspoolen, en instas för utbildning och arbete för ungdomar från socioekonomiskt utsatta områden : Kvalitativ studie om ungdomars uppfattningar om hur Ungdomspoolen skapar förutsättningar till utbildning och arbete
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Det finns många faktorer som bidrar till hälsa varav utbildning och arbete är två bestämningsfaktorer för hälsa. Arbete bidrar till sociala relationer, personlig utveckling, betydelse för individens ekonomiska resurser, struktur i vardagen och delaktighet i samhället vilket påverkar hälsan positivt. LÄS MER
3. Hur skapas läsglädje? : En kvalitativ studie om hur fyra lärare i årskurs 4–6 arbetar för att motivera elever till läsning av skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Undervisningen i svenskämnet ska stimulera elevers lust till att läsa, däremot besitter långt ifrån alla elever naturlig läsmotivation. I föreliggande studie behandlas förhållandet mellan elevers läsning av skönlitteratur och motivation. LÄS MER
4. Elevers inre- och yttre motivation till läsning : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visar på problematik rörande elevers läsvanor, vilket påverkar motivationen till läsning i skolan. Den enskilda läsningen förekommer olika mycket beroende på vilken skola som undersöks, trots att alla skolor ska arbeta för en lust till att lära. Mycket beror på elevers motivation till en handling, i detta fall läsning. LÄS MER
5. “Jag hatar matematik ” - en empirisk studie om motivationshöjande insatser : en empirisk studie om motivationshöjande insatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract Målet med denna studie är att undersöka hur motivation, och motivationshöjande faktorer påverkar utfallet i en specifik interventionsmetod, inom ämnet matematik. Interventionsmetoden är utvecklad och modifierad på resursskolan som ingår i undersökningen. LÄS MER