Sökning: "motorik och ADHD"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden motorik och ADHD.
1. Arbetsterapeutiska interventioner för att öka delaktighet i skolaktiviteter för barn med ADHD : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Barn med ADHD upplever ofta problematik inom kognition, motorikoch i sociala sammanhang på grund av de symtom som uppkommerav ADHD. Dessa utmaningar kan i sin tur direkt påverka skolgångennegativt i form av att kunna bibehålla uppmärksamhet, fokusera,passa tider, umgås med klasskamrater och kunna vara aktiv på raster. LÄS MER
2. Exponering för paracetamol under graviditet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för farmaceutisk biovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Paracetamol, även känt som acetaminophen, är ett populärt receptbelagt och receptfritt analgetisk och antipyretiskt läkemedel. Paracetamol anses vara säkert läkemedel, även under graviditeten, så länge man inte överskrider de rekommenderade doserna. LÄS MER
3. Product design for children with NDD diagnoses
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER
4. Motorisk träning i specialundervisningen : En undersökning om/hur motorisk träning används i specialundervisningen för barn med diagnosen ADHD.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka om motorisk träning används i special undervisningen för barn med diagnosen ADHD och i så fall hur. I studien användes en kvantitativ enkätundersökning samt två kompletterande kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. Fysisk aktivitet för elever med koncentrationssvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet; Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Abstract This examination work is about the role of physical activity for students with concentration difficulties. The purpose of this work is to describe educators experiences of how students with concentration difficulties are affected by physical and motor activity during school-time in primary school. LÄS MER