Sökning: "motverka etnocentrism"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden motverka etnocentrism.

  1. 1. Tolerans, jämlikhet och social rättvisa, vilken roll spelar det interkulturella lärandet? : En studie om hur samhällskunskapslärare i gymnasiet uppfattar interkulturellt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Tornberg; [2021]
    Nyckelord :Intercultural teaching; Intercultural learning; intercultural; cultures; teaching; upper secondary school education; civics; didactics; civic didactics; equality; social justice; tolerance; education.; Interkulturellt lärande; interkultur; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; kultur; jämlikhet; social rättvisa; tolerans; utbildning; gymnasieutbildning. ;

    Sammanfattning : Intercultural learning is an aspect in all matters of teaching, including civics. Although it is not specified “how” intercultural learning should be included or defined in civics. LÄS MER

  2. 2. Främlingsfienden bland oss : En strukturerad litteraturstudie av forskning om främlingsfientlighet och rasism med fokus på hur detta kan implementeras i grundskolans SO-undervisning F-3

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Magdalena Karlsson; Kristin Putrus; [2020]
    Nyckelord :xenophobia; racism; rasism; främlingsfientlighet; islamofobi; etnocentrism; antisemitism;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att beskriva och analysera tidigare forskning om främlingsfientlighet och rasism. Vi väljer att studera forskning om detta eftersom skolan har i uppdrag att motverka all form av främlingsfientlighet och rasism. LÄS MER

  3. 3. Va inte en sån Boof! : Filmanalys ur ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Oroug; [2016]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogik; förskola; barnfilm.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår ifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv där barnfilmen Home (2015) analyseras med hjälp av analysmetoden kvalitativ textanalys samt med hjälp av Lorentz (2006, s 121-131) modell för utvecklande mot en interkulturell kompetens. Studiens syfte är att undersöka hur interkulturella möten gestaltas i filmen, samt undersöka hur filmen skulle kunna användas för undervisning i förskolans verksamhet för att gynna en utveckling av en interkulturell kompetens hos barnen. LÄS MER

  4. 4. Nyfiken och vaksam: en undersökning om hur man kan skapa kritisk förståelse i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cindy Sandberg; [2013]
    Nyckelord :etnocentrism; etnografi; fenomenologi; kritisk förståelse; kulturrelativism; religionsdidaktik; religionskunskap;

    Sammanfattning : Genom att låta religionskunskapslärare delta i en kvalitativ enkätstudie är detta en undersökning som framhäver hur man kan arbeta för att motverka fördomar och samtidigt inte förmedla en romantiserande bild av livsåskådningar. Vilka strategier kan lärare använda sig av i sin undervisning för att dels skapa förståelse för och dels problematisera företeelser inom livsåskådningar? I litteraturgenomgången presenteras forskning som berör människans benägenhet att ha en etnocentrisk världsbild, tanken att det finns olika typer av tolerans samt hur religionsvetenskapliga studier kan göras med både ett fenomenologiskt och etnografiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Islam och muslimer i läroboken : En ideologikritisk komparativ studie av tre läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Pernilla Williamson; Lisa Nurmi; [2011]
    Nyckelord :religionskunskap; läroböcker; mångkultur; skola; islam; muslimer; islamofobi; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att synliggöra framställningen av islam i läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år. En analys har genomförts för att se om en stängd och exkluderande eller öppen och inkluderande uppfattning om islam framkommer. Detta har gjorts utifrån Runnymede Trusts teoretiska modell. LÄS MER