Sökning: "multikulturell"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade ordet multikulturell.

  1. 1. Inkludering av elever i ett mångkulturellt klassrum inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fia Kallertin; Sara Lundh; [2024]
    Nyckelord :Grundskolan; inkludering; lärande; multikulturell; mångfald; religionsundervisning; religiös undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få syn på problematik som kan uppstå inom religionsundervisningen som resultat av ett multikulturellt klassrum med en religiös mångfald. Vi skriver detta arbete eftersom vi vill inspirera till att öka inkluderingen av alla elever genom att synliggöra olika perspektiv och förhållningssätt som kan tillämpas i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. FRÅN INTEGRATIONSPOLITIK TILL INTEGRATION I PRAKTIK : En kvalitativ textanalys av Eskilstuna kommuns lokala kommunpolitik gällande integrationspolitik i tre olika mandatperioder.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Österström Nathalie; Shavi Zeinab; [2023]
    Nyckelord :Assimilation; segregation; multikulturalism; kommunpolitik;

    Sammanfattning : En stark politisk självständighet på kommunal nivå i Sverige kan innebära skillnader i målsättningar och förutsättningar för integration under olika mandatperioder och koalitioner. Denna uppsats undersöker integrationspolitikens strategier och vill således undersöka och jämföra hur partiernas årsplaner förhåller sig till det som i forskning definieras som integration. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kylie Scarlett Azyadeth Gotlén; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Modersmål; Studiehandledning på modersmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell- och visuell litteracitet som didaktiskt verktyg för att utveckla medielitteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Anderberg; Amy Lilja; [2022]
    Nyckelord :Andrafiering; identitet; interkulturell; interkulturell litteracitet; interkulturell didaktik; kollaborativt lärande; maktordningar; medielitteracitet; multikulturell; multimodalitet; normer; visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Ungdomar växer upp i en multikulturell kontext där kulturer, åsikter, språk och normer blandas till nya kulturer. För att förstå det samhälle de växer upp till och de visuella uttryck de möter behöver de ett verktyg, interkulturell litteracitet. LÄS MER

  5. 5. Inskolning : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter och deras upplevelser kring barnens förstatid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alma Bajric; [2021]
    Nyckelord :Inskolning; trygghet; anknytning; barnets behov; föräldrasamverkan; erfarenhets baserad kunskap; multikulturell; fenomenologi.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det att ”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg omsorg och har enviktig roll för att bidra till att grundlägga barnens trygghet och självkänsla” (Skolverket, 2018,s. 10). LÄS MER