Sökning: "multimodal läromedelsanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden multimodal läromedelsanalys.

  1. 1. Semiotiska modaliteter i engelskundervisning : en analys av lärare och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; [2024]
    Nyckelord :Social semiotik; multimodalitet; läromedel; undervisning; kvalitativ undersökning; think-aloud-method; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : The following study aims to examine how multimodal texts are used in English as a foreign language education in a Swedish school. It explores both how multimodal texts occur in learning materials as well as how teachers could use these learning materials when teaching their pupils. LÄS MER

  2. 2. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Anton Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Geografididaktik; läromedelsanalys; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER

  3. 3. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Lohi; Veronica Sundkvist; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; socialsemiotik; analys; läromedel; läsförståelse; läsnivåer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER

  5. 5. Förkunskaperna krävs! : En multimodal analys ur ett andraspråksperspektiv av två läromedel i ämnet svenska för årskurs 7 - 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Saengnet Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråkselev; multimodal; analys; socialsemiotik; kulturella värderingar; förkunskap;

    Sammanfattning : Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne vars relevans dikteras av elevernas behov. I detta kvalitativa arbete görs en multimodal läromedelsanalys i syfte att analysera vilka språkliga, innehållsmässiga samt kulturella förkunskaper som krävs av elever som befinner sig på svensklektioner. LÄS MER