Sökning: "multimodal plattform"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden multimodal plattform.

  1. 1. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  2. 2. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Diana Kasatkina; Elisabet Åberg; [2024]
    Nyckelord :Tumblr; fankultur; Goncharov; hyperrealitet; social responsivitet; kreativa fans; konvergenskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER

  3. 3. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tindra Kirppu; Albin Moberg; Julia Ekman; [2023]
    Nyckelord :masculinity; TikTok; manosphere; trends; hegemony; representation; Multimodal critical discourse analysis; maskulinitet; TikTok; manosfär; trender; hegemoni; representation; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER

  4. 4. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Andén; Ella Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Infotainment; journalistik; multimodalitet; platformization; retorik; TikTok;

    Sammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER

  5. 5. ”I betalt samarbete med…” : En språkvetenskaplig studie om influencers reklam på sociala medier, parasociala relationer, identiteter och värderingar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Ida Barck; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Influencer; Marketing; Influencer Marketing; Multimodal analysis; Visual grammar; Social semiotic; Appraisal theory; Instagram; Influencer; Marknadsföring; Systemiskt funktionell grammatik; SFG; Socialsemiotik; Appraisal;

    Sammanfattning : Samtidens reklam har i takt med digitaliseringens utveckling nått ett maktskifte. En populär marknadsföringsstrategi i den nutida reklamen som växer explosionsartat och omsätter miljarder är att använda influencer marketing för att nå ut till sin målgrupp. LÄS MER