Sökning: "multiplikationstabeller"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet multiplikationstabeller.

  1. 1. Varför läxor? En intervjustudie om lågstadielärares syn på matematikläxor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Frick; [2021-07-08]
    Nyckelord :Läxor; matematik; matematikläxa; syfte; lågstadiet; lågstadielärare; inställning;

    Sammanfattning : I den här intervjustudien synliggörs sju lågstadielärares inställning till matematikläxor, i vilket syfte matematikläxor ges och hur dem används i årskurs 1–3. Följande frågeställningar har varit utgångspunkt för uppsatsen: Vad påverkar lärares syn på matematikläxor, enligt dem själva? Vilka typer av matematikläxor använder lågstadielärare? I vilket syfte ger lågstadielärare matematikläxor? Med digitala semistrukturerade intervjuer har lärares reflektioner kring fenomenet samlats in och sedan synliggjorts genom en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Automatisering av multiplikationstabeller : Effekter av en intervention i steg 3 för år 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Carlén; [2019]
    Nyckelord :multiplikation; automatisering; RTI; intervention;

    Sammanfattning : Att automatisera innebär att kunskap lagras och lätt kan plockas fram ur långtidsminnet. Detta är viktigt när elever ska lösa komplexa matematiska uppgifter. Om eleven automatiserat t.ex. LÄS MER

  3. 3. Automatisera multiplikationstabellerna - är det nödvändigt? : Matematiklärares uppfattning om automatisering av multiplikationstabellerna samt framgångsrika automatiseringsmetoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Therese Gunnarsson; [2017]
    Nyckelord :automatisering; automatiseringsmetoder; matematiklärares uppfattning; matematikångest; multiplikationstabeller;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att skapa en bild av matematiklärares uppfattning om automatisering av multiplikationstabellerna samt att redogöra för både för- och nackdelar med automatiserad kunskap. Syftet är även att belysa och diskutera olika automatiseringsmetoder som på olika sätt främjar eller hindrar elevernas matematikutveckling. LÄS MER

  4. 4. Hur man utvecklar automatiserad kunskap av multiplikationstabellerna : En jämförelse av två undervisningsaktiviteter i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linn Björkman Gomez; Lina Wetterfall; [2016]
    Nyckelord :Undervisningsaktiviteter; Automatisering; Multiplikationstabell; Behaviorism; Pragmatism;

    Sammanfattning : För att eleverna ska nå de kunskapsmål som Skolverket suttit upp inom matematik, behöver de utveckla och behärska flera matematiska förmågor. För att kunna lösa uppgifter utifrån de fyra grundläggande räknesätten underlättar det om elever har utvecklat utantillkunskaper för b.la. multiplikationstabellerna. LÄS MER

  5. 5. Vad erbjuds i App-djungeln? : En dokumentanalys av applikationer i multiplikationför årskurs 1-6 utifrån ett strategiskt och repetitivt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jenny Svedbro; [2016]
    Nyckelord :applications; affordances; multiplication table; repetition; strategies; applikationer; handlingserbjudanden; multiplikationstabell; repetition; strategier;

    Sammanfattning : Applikationer har blivit en ny resurs för att lära elever att lösa rutinproblem i matematik. Men vilken pedagogik erbjuder applikationerna? Syftet med studien var att undersöka applikationers erbjudande av lärande utifrån ett repetitivt respektive strategiskt förhållningssätt. LÄS MER