Sökning: "multisensoriskt material"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden multisensoriskt material.

  1. 1. Fonomix, en multisensorisk läsinlärningsmetod : En undersökning om hur några lärare ser på användandet av Fonomix i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marlene Axelsson; [2020]
    Nyckelord :multi-sensory; phonological training; reading training; pre-school class; Fonomix-method; Läsinlärning; ljudning; multisensorisk; fonologisk medvetenhet; Fonomix- Munmetoden;

    Sammanfattning : The aim of this study is two-fold, firstly to ascertain whether teachers consider that the Fonomix method (a Swedish phonological training programme with articulation) contributes to an improved pupil learning and, secondly, whether pupils who have been taught using the Fonomix method find decoding easier in their first year at school. The study’s methodology consists of qualitative interviews with teachers who have experience of the Fonomix method. LÄS MER

  2. 2. Delar av det hela : En fallstudie om hur multisensoriskt material påverkar SUM-elevers grundläggande förståelse för bråkräkning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Valtersson; Anna Strömhag; [2017]
    Nyckelord :Intensive education; rational numbers; multisensory material; NUMICON® and SEN-students.; Intensivundervisning; rationella tal; multisensoriskt material; NUMICON® och SUM-elever.;

    Sammanfattning : Abstrakt Svensk titel: Delar av det hela. En fallstudie om hur multisensoriskt material påverkar SUM-elevers grundläggande förståelse för bråkräkning.   English title: Part of the whole. A case study on how multisensory material affects SEN-students' basic understanding of fractions. LÄS MER

  3. 3. Grammatikundervisning på sfi : traditionell undervisning jämfört med lärstilsbaserad undervisning om ordföljd i påståenden i huvudsatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Camilla Edvall; [2010]
    Nyckelord :lärstilar; multisensoriskt inlärningspaket; ordföljd; processbarhetsteorin; sfi; traditionell undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om metoder som ryms inom lärstilar, samt processbarhetsteorin.  Uppsatsens syfte är att utifrån processbarhetsteorin jämföra syntaktiska resultat av traditionell undervisning om ordföljd i påståenden i huvudsatser i svenska som andraspråk hos vuxna sfi-elever med undervisning där eleverna erbjuds ett utbud av visuellt, auditivt, taktilt samt kinestetiskt material av detsamma. LÄS MER

  4. 4. Engelska - ett ämne för alla? : En undersökning om relationen mellan ordavkodning och läsförståelse i engelska.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Härder; Malin Andreasson; [2010]
    Nyckelord :Främmande språkinlärning; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning :   Sammanfattning Syftet med denna studie har varit att undersöka några av de svårigheter som elever med läs- och skrivsvårigheter kan möta då de ska lära sig att läsa och förstå engelska, samt hur vi kan underlätta denna inlärning. Svårigheter i modersmålet, speciellt då fonologisk avkodning, har visat sig ha ett starkt samband med hur elever kommer att lyckas vid inlärningen av ett främmande språk. LÄS MER