Sökning: "muntlig interaktion moderna språk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden muntlig interaktion moderna språk.

  1. 1. Att tala spanska i spanskundervisning : Omständigheter som påverkar lärarnas val av språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Martha Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :arbetsspråk; moderna språk; muntlig färdighet; muntlig interaktion; spanskaklassrum;

    Sammanfattning : Lärarnas muntliga kommunikation på spanska är viktigt för att leda eleverna till att kunna förstå språkets logik och tala det. Men forskningen har visat att arbetet är utmanande för lärare även om det är oklart varför. LÄS MER

  2. 2. "Kommunikation lär man sig bäst genom att kommunicera" : En studie om lärarnas strategier för att främja den muntliga interaktionen i den spanska undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Paula Lavesson; [2018]
    Nyckelord :muntlig interaktion; strategier; spanska; moderna språk.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om strategier som lärarna använder under lektionerna för att främja elevernas muntliga interaktion i den spanska undervisningen. Utifrån detta syfte formulerades två frågeställningar: Vilka strategier använder lärarna mest för att främja elevernas muntliga interaktion i den spanska undervisningen? Och Vilka fördelar och nackdelar har, enligt lärarna, dessa strategier? För att få svar på forskningsfrågeställningarna användes kvalitativa forskningsintervjuer som genomfördes med sex spansklärare i högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om strategier i moderna språk. Några gymnasielärares arbete med och syn på strategier i franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :franska; inlärningsstrategier; kommunikationsstrategier; kvalitativ intervju; moderna språk; undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om lärares undervisning om språkliga strategier i ämnet franska på gymnasiet. Syftet är att undersöka hur några lärare undervisar om strategier och vilken betydelse man anser att strategieundervisningen har. LÄS MER

  4. 4. La interacción auténtica de español en el aula y la posible aportación de un chatbot

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Emion Per; [2012-06-19]
    Nyckelord :interaktion; kommunikation; moderna språk; autenticitet; spanska;

    Sammanfattning : Det faktum att många elever och före detta elever inte anser sig kunna interagera på målspråket gjorde att vi frågade oss om interaktion med en chatbot (ett dataprogram som simulerar mänsklig skriftlig och muntlig kommunikation) kan upplevas som meningsfull och autentisk av elever som studerar spanska, steg fyra och steg fem, i svensk gymnasieutbildning. Mål med uppsatsen: 1. LÄS MER

  5. 5. ¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Samnell; [2012-04-30]
    Nyckelord :Interacción; Material auténtico; Motivación; E LE; comunicación oral;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. LÄS MER