Sökning: "musical profession"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden musical profession.

  1. 1. Musikläraren i mötet med yrkeslivet - En intervjustudie i musiklärarens förhållande till sin identitet som lärare och musiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Philip Andersson; [2019]
    Nyckelord :Musiklärare; Identitet; Socialisation; Yrkeslivet; Musiker; Lärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Music teacher; Teaching profession; Musician; Teacher; Identity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur nyexaminerade musiklärare ser på sin identitet som musiklärare och huruvida de också identifierar sig som musiker. Genom en kvalitativ intervjustudie har tre informanter svarat på frågor kring valet att bli musiklärare, musiklärarutbildningen och deras tidiga yrkessocialisation. LÄS MER

  2. 2. “Jag ska ju inte hålla på med musik” - Musikstudenter och begreppet självmedkänsla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Joel Andersson; [2019]
    Nyckelord :självmedkänsla; medkänsla; självkritik; musik; musicerande; musiklärarstudenter; self-compassion; compassion; self-criticism; music; play music; music-teacher students; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärarstudenter talar om sina upplevelser av självmedkänsla och hur deras upplevelse påverkar deras musicerande. Detta undersöks efter att begreppet självmedkänsla introducerats för informanterna (musiklärarstudenterna). LÄS MER

  3. 3. Två pedagogers livsberättelse kring musik : Livserfarenheter kring musik som varit meningsfulla för pedagogens privata och professionella relation till musiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofia Ljungberg; [2017]
    Nyckelord :Life story; meaningful; life experience; interpret; music identity; gualitative environment and life world.; Livsberättelseintervju; meningsskapande; erfarenheter; tolka; kvalitativ miljö och livsvärld;

    Sammanfattning : The purpuse of my study was to investigate how two preschool teachers creates mening around musik throughout their lives. I wanted to see which experiences thats been meaningful for both their private and professional relationship to music that they have today, if they diverge, and if it´s necessary to have a god relationship to music before their education and their start as a professional preschool teacher. LÄS MER

  4. 4. Ett val för studierna eller yrket? : En intervjustudie av musiklärares syn på sina val av inriktning under studietiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Erica Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Music; Music teachers; teacher education; Ingesund; second major; identities; musik; musiklärare; lärarutbildning; Ingesund; specialisering; identiteter;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka musiklärares syn på huruvida deras val av specialiseringar under studietiden var adekvata för deras nuvarande yrkesroll. Den kvalitativa forskningsintervjun har använts som metod och informanterna består av fyra före detta studenter från musikhögskolan Ingesund som arbetar som verksamma musiklärare. LÄS MER

  5. 5. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena

    M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hammar Lovisa; [2014]
    Nyckelord :politics; society; grade system; grades; mark; summative grading; formative grading; ethnographic study; discourse analysis; discourse theory; esthetical program; self-image of the pupils; teacher profession; politik; samhället; betygssystemet; betyg; betygssättning; summativ bedömning; formativ bedömning; etnografisk studie; diskursanalys; diskursteori; estetiskt program; elevers självbild; läraryrket;

    Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER