Sökning: "musik interaktion barn"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden musik interaktion barn.

  1. 11. Småhusområdet Södra Lindbacken : ett gestaltningsförslag för samägda utomhusmiljöer i ett småhusområde där människor i alla åldrar kan trivas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Lisa Blomkvist; Julia Åstrand; [2020]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltningsförslag; social hållbarhet; Uppsala; bostadsnära utemiljöer; ålderspreferenser; samfälligheter;

    Sammanfattning : De gemensamma grönområdena måste vara tillräckligt attraktiva för att locka ut invånare i stadsdelar där majoriteten består av småhus med egen trädgård för att njuta av de goda effekterna som kommer från spontana möten i gemensamma utemiljöer. Syftet med denna avhandling var att undersöka preferenser för gemensamma utemiljöer hos människor i olika åldrar som bor i småhusområden och presentera detta i ett designförslag. LÄS MER

  2. 12. "Musik kan vara ett sätt att kommunicera, det är ett språk i sig..."

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Hansåker; Jamila Paco; [2017]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Miljö; Musik; Nyanlända; Talspråksutveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98/16) finns musik med som ett uppdrag, trots detta uppfattar sig pedagoger ofta inkompetenta, enligt Ehrlins (2012) forskning, när de ska utföra musik tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. Musik är en del av det mänskliga livet, ses som ett nedärvt språk och finns i alla människors vardag, ändå är det många pedagoger som inte prioriterar musiken som inlärningsmetod (Ehrlin, 2012). LÄS MER

  3. 13. Estetiska aktiviteter i förskolans verksamhet : Bild, sång och musik, dans och drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Rebecka Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskola; estetik; bild; sång; musik; drama; dans; uttryck; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan, Lpfö98 (Skolverket, 2016) har som strävansmål att barn i förskolan ska få skapa och att de ska utveckla förmågan att uttrycka sig i estetiska aktiviteter såsom bild, sång och musik, dans och drama. Litteraturen som används i denna studie beskriver många fördelar för barns utveckling i och genom estetiska aktiviteter såsom att estetiska aktiviteter bidrar till barns fantasi och kreativitet, samt gynnar identitetsskapandet och barns interaktion med andra barn och vuxna. LÄS MER

  4. 14. Integration på öppna förskolan : fördelarna med dess verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Nina Christianson Böhlin; [2016]
    Nyckelord :Integration Open daycare Culture Singing Interaction Children; Integration Öppna förskolan Kultur Musik Sång Lek Interaktion Barn;

    Sammanfattning : An ethnological essay about two open daycares in Söderköping, one by the Swedish church and one by the community. -How to integrate refugees and there children in the social enviroment in the town.The benefits of the daily activites at the open daycares by singing and interacting with other children. LÄS MER

  5. 15. "Ja älskar att spela" : Förskolebarns uppfattningar kring iPaden i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Hansson; [2014]
    Nyckelord :iPad; IKT; Digitalt verktyg; Barns lärande; Barns Uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns uppfattningar kring iPaden i förskolan. I dagens samhälle växer barnen upp med modern teknik och den kommer mer och mer in i förskolan. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa barnintervjuer och vårdnadshavarnas godkännande har getts, vilket är av vikt. LÄS MER