Sökning: "musik som lärandeobjekt i förskola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden musik som lärandeobjekt i förskola.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Att iscensätta musikundervisning i förskolan där musiken är målet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Isaksson; Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :musik; förskola; undervisning; inommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Som verksamma pedagoger i förskolan upplever vi att musik som ett innehåll i förskolan inte får tillräckligt stort utrymme i undervisningen. Våra erfarenheter är att musik till största delen används som en metod för att lära barnen något annat. Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER

  3. 3. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paweh Ku Moon; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Döva barn; Förskola; Hörselskadade; Musik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER

  4. 4. Musik som lärandeobjekt i förskolan : en studie om förskollärares medvetenhet att använda sig av grundläggande musikaliska kunskaper under planerade aktiviteter med barn i olika åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Elena Hakopjan; Zilha Licina; [2014]
    Nyckelord :musik; förskola; musikalisk lärandemiljö;

    Sammanfattning : BakgrundI den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) uppmärksammas vikten och betydelsen av estetik i olika former, vilka bör utgöra både innehåll och metod i verksamheten. Olika musikpedagogiska forskningar med inriktning mot förskolan synliggör att musiken mest används som metod i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Eva Bergman; [2012]
    Nyckelord :Musik; förskola; lustfyllt lärande; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiskamusikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och utveckling.HuvudfrågaHuvudfrågan i arbetet är hur olika pedagoger använder sig av musik i sin verksamhet och vad de tror att detbetyder. LÄS MER