Sökning: "musik som medel"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden musik som medel.

  1. 1. Musikens plats i förskolan : en kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med musik som ämne i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Hedbys; Susanne Palm Bäckvall; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; musik; förskollärares arbetssätt; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen kring förskollärares arbetssätt med musik som ämne i förskolan. Vårt syfte relaterar till tidigare forskning inom området som visar att musik kan upplevas som något som är svårt att ta sig an. LÄS MER

  2. 2. I gränslandet mellan ljud och musik En studie i skapandet av en ljudmeditation med orgeln som redskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Josefine Domargård; [2023-07-05]
    Nyckelord :Ljudskapande; naturljud; ljudmeditation; orgel;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur jag med orgeln som redskap kan skapa en ljudmeditation. Utgångspunkt är forskningsstudier om ljuds påverkan på människan. LÄS MER

  3. 3. Rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär och betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karzan Perdawidi; [2023-01-26]
    Nyckelord :estetiska ämnen; rektorer; lärare; karaktär; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka de estetiska ämnenas roll och funktion i grundskolans undervisning utifrån rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär samt betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. Studiens frågeställningar är dels hur rektorer respektive lärare beskriver de estetiska ämnenas karaktär samt vilka beskrivningar rektorer respektive lärare i grundskolans estetiska ämnen har om ämnenas betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med modern repertoar och gruppundervisning för nybörjare på kontrabas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Mikael Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Instrumentundervisning; kontrabas; orkesterinstrument; gruppundervisning; repertoar; populärmusik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur en ny repertoar för kontrabas som utgår ifrån modernpopulärmusik och gruppundervisning tas emot av nybörjare på kontrabas. Metoden somanvänds är en musikalisk aktivitet följd av en gruppintervju och urvalet består av fyragrupper av ungdomar som går i högstadiet och årskurs 6. LÄS MER

  5. 5. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER