Sökning: "musikförskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet musikförskola.

  1. 1. Musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Larsson; [2017]
    Nyckelord :Barn; förskola; musik; musikförskola; utveckling;

    Sammanfattning : En jämförelsestudie om arbetet med musik på tre förskolor. ... LÄS MER

  2. 2. Detta har vi kunnat sen vi var små bebisar - En jämförelsestudie kring barns spontana musicerande i en musikförskola och i en förskola utan inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Henriksson; Linnea Hempel; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt det spontana musicerandet i förskolan för att få en bättre bild över hur det förekommer i verksamheten. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upplevt att planerade musikstunder och osäkra förskollärare gör att det spontana musicerandet får mindre utrymme. LÄS MER

  3. 3. Musik – En viktig del i förskolan : Fyra förskollärares perspektiv på musikverksamheten i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Josefin Almgren; [2016]
    Nyckelord :Music-Preschool; music activities; preschool teachers; children s influence; Musikförskola; musikverksamhet; förskollärare; barns inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur fyra förskollärare, verksamma i en musikförskola, uppfattar musikens funktion i förskolan och hur betydelsefull de anser att musikverksamheten är för barn i förskolan. Jag valde att genomföra en semistrukturerad gruppintervju där fyra förskollärare deltog. LÄS MER

  4. 4. ”Inte alla kommer att bli musiker, men de kommer att bli bra människor” – En kvalitativ studie över förskollärares syn på musik som verktyg i utveckling av andraspråk

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :musik; andraspråk; tvåspråkiga barn; sociokulturel;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med rapporten är att undersöka hur förskolor arbetar med musik som verktyg för tvåspråkigaförskolebarn. Utifrån detta syfte finns två frågeställningar; Hur använder sig pedagoger av musik ispråkutvecklande syfte för tvåspråkiga barn? samt På vilket sätt kan musik och sång gynna barn medsvenska som andraspråk? Anledningen till att tvåspråkiga barn och musik valdes är att det inte verkarfinnas så mycket forskning på området. LÄS MER

  5. 5. Den musikaliska förskolan : En studie om en musikförskola

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Holward; Anna Flodin; [2013]
    Nyckelord :Förskola; förskolemiljö; musik; pedagog;

    Sammanfattning : I dagens läge finns det lärarutbildningar som inte erbjuder utbildning inom musik, trots att musik enligt läroplanen för förskolan ska vara en del av alla förskolors verksamhet. Forskning tyder på att många pedagoger uppvisar en osäkerhet gentemot utövande av musik i barngrupp. LÄS MER