Sökning: "musikpedagogik instrumental teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden musikpedagogik instrumental teaching.

  1. 1. Instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Lagg; [2023]
    Nyckelord :Professional identity; Professional role; Music teacher; Musician; Music pedagogy; Main instrument; Secondary instrument.; Yrkesidentitet; Yrkesroll; Musiklärare; Musiker; Musikpedagogik; Huvudinstrument; Biinstrument.;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisningen. Genom intervjuer med yrkesverksamma instrumentalpedagoger och musiker utforskas frågor kring yrkesidentitet och yrkesroll med fokus på hur pedagogerna uppfattar sig själva som både pedagoger och musiker på sina huvud- och biinstrument, och hur detta påverkar deras undervisning. LÄS MER

  2. 2. "Det blir ju bättre undervisning på plats..." : Distansundervisning i elgitarr på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Carl Nordling; [2021]
    Nyckelord :Synchronous distance education; electric guitar methodology; instrumental music education; music pedagogy; digital tools; Distansundervisning; elgitarrmetodik; instrumentundervisning; musikpedagogik; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Våren 2020 stängdes Sveriges gymnasieskolor som en konsekvens av Covid-19 pandemin, och undervisningen förlades till att bedrivas på distans. Denna hastiga övergång innebar drastiska skillnader i förändrade fysiska ramfaktorer för lärare och elever. LÄS MER

  3. 3. Bra vibrationer: Perspektiv på nybörjarundervisning i brass från pedagoger och logopeder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Strömberg; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Instrumentalundervisning; Nybörjare; Brassinstrument; Embouchure; Logopedi; Motorisk inlärning; Educational Science; Music Education; Instrumental teaching; Beginners; Brass instruments; Speech therapy; Motoric learning; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the methods used by brass teachers to instruct tone production and embouchure to young beginners, as well as examine what perspective that could be added to this subject by brass playing speech therapists. Data was collected from two focus groups – one with four experienced brass teachers, and one with two speech therapists with experience from brass playing. LÄS MER

  4. 4. En motiverande el- och kontrabasundervisnig - En studie om vad baslärare på estetiska programmet kan göra för att väcka motivation hos sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Isa Savbrant; [2020]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; El- och kontrabasundervisning; Estetiska programmet; Motivation; Musik; Pedagogik; Electric bass and double bass education; Arts programme; Music; Pedagogy; Educational Science; Music Education.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur el- och kontrabaslärare i gymnasieskolan arbetar för att väcka och bibehålla motivation hos sina elever. Jag har valt att göra denna studie då jag sett och upplevt att elevers motivation påverkar undervisningen i hög grad. LÄS MER

  5. 5. "Vem är jag utan musiken liksom?" - En studie om hur gymnasieelever, med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar gällande fortsatta musikstudier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Lundberg; [2019]
    Nyckelord :identitetsutveckling; gymnasieelever; musikutbildning; spetsutbildning; utbildningsval; yrkesval; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; career choices; educational choices; high school students; identity development; music education; specialist music program; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om hur elever, som har valt att gå gymnasieprogram med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar kring sina framtida yrkesval. Studien syftar även till att kartlägga de uppfattningar om musicerande och yrkesval som eleverna ger uttryck för under gymnasietiden samt undersöka vilka faktorer som har bidragit till deras fortsatta musicerande. LÄS MER