Sökning: "musikpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 442 uppsatser innehållade ordet musikpedagogik.

  1. 1. Musikproduktion på gymnasienivå : en kvalitativ studie om musikproduktionslärares kompetenser och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Gustav Tanner; [2024]
    Nyckelord :Musikproduktionskultur; musikproduktionslärare; musikpedagogik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för vilken typ av kunskap en musikproduktionslärare besitter, och vilka av musikproduktionslärarnas färdigheter som är mest betydelsefulla för undervisning inom ämnet musikproduktion. För att ta reda detta har jag genomfört tre internet baserade intervjuer med musikproduktionslärare som alla arbetar inom fältet på svenska gymnasieskolor. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg och elevers motivation i musikproduktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Thomas Osborne; [2024]
    Nyckelord :digital tools; motivation; music pedagogy; music production; music education; sociocultural perspective; digitala verktyg; motivation; musikpedagogik; musikproduktion; musikundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka roller DAW-program har inom undervisningen i musikproduktion på gymnasial nivå utifrån elevers och lärares perspektiv samt lärarens bild av hur diskrepans mellan preferenser kring DAW-program kan påverka elevers motivation för lärande i undervisning i musikproduktion. Datainsamlingen skedde genom en semistrukturerad intervju med två gymnasielärare och genom en enkätundersökning bland fyra gymnasieklasser från olika årskurser som studerar musikproduktion. LÄS MER

  3. 3. Musikpedagogik i en digital utveckling : En undersökning om hur musiklärare förhåller sig till digitala verktyg för musikskapande samt hur digitala verktyg kan implementeras i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hjalmar Björck; [2024]
    Nyckelord :Digitala Verktyg; Dator; iPad; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : In today's digital age, students must develop technology skills for various purposes, including music-making. To this end, the Swedish school system has mandated that music teachers incorporate digital tools for music-making into the curriculum for primary students from 1st to 9th grade. LÄS MER

  4. 4. "Jamen musik i förskolan är ju… ja, lite avgrund, det är gamla grundplåten" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av musik som språkutvecklande verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elsa Österlund; Ida Larsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; språkutveckling; förskola; förskollärare; sång; musikdidaktik; musikpedagogik; språk; multimodalitet; musikundervisning.;

    Sammanfattning : Forskning visar att musik är positivt att använda för barns språkliga och kognitiva utveckling. Syftet med studien är att skapa kunskap kring hur musik kan användas som ett didaktiskt verktyg för att främja barns språkutveckling, genom att belysa förskollärares perspektiv kring hur de arbetar med musik och språk. LÄS MER

  5. 5. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER