Sökning: "narrativ metod"

Visar resultat 21 - 25 av 558 uppsatser innehållade orden narrativ metod.

  1. 21. Personers upplevelser av att leva med ett alkoholberoende : En studie baserad på självbiografier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Maria Germer; Sofia Wahrén; [2023]
    Nyckelord :Alcohol addiction; experiences; nurse; patient perspective; treatment; Alkoholberoende; behandling; patientperspektiv; sjuksköterska; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alkoholberoende är en sjukdom med betydande konsekvenser både för den drabbade individen och samhället i stort. Att bryta alkoholberoende är ofta komplicerat, särskilt med tanke på de utmanande abstinenssymtom som kan uppstå. LÄS MER

  2. 22. Berättelser om digitalisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Philip Trozelli; Edvin Eriksson; Leo Mitelman; [2023]
    Nyckelord :Storytelling; the grand narrative; antenarrative; sensegiving; sensemaking; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå Författare: Edvin Eriksson, Leo Mitelman och Philip Trozelli Handledare: Anna Stevenson Fem nyckelord: Digitalisering, storytelling, narrativ, sensegiving och sensemaking Frågeställning: Hur framställs berättelsen om digitalisering på olika vis? Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och förstå hur olika berättelser om digitalisering presenteras från olika perspektiv i en organisation. Med en narrativ analys utifrån befintlig litteratur, strävar uppsatsen efter att skapa mening och förståelse om hur olika aktörer i en organisation framställer berättelser om digitalisering. LÄS MER

  3. 23. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tanja Bengtsson; Maria Ewald; [2023]
    Nyckelord :sångintervention; narrativ förmåga; Internal State Terms IST ; Multilingual Assessment Instrument for Narratives MAIN ; Lyssna; Förstå och Minnas LFM ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER

  4. 24. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  5. 25. Måltidspedagogik i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till måltidspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; Sandra Petersson; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik i förskolan;

    Sammanfattning : Den pedagogiska måltiden är ett outforskat område i förskolan. Måltiden i förskolan bedrivs på olika sätt eftersom det inte finns tydliga riktlinjer framskrivna i förskolans styrdokument på hur undervisningen ska bedrivas. Måltiderna utförs minst tre gånger per dag i förskolan. LÄS MER