Sökning: "narrativ modell"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden narrativ modell.
1. HJÄLTENS MEKANISKA RESA : Ludonarrativ harmoni med en traditionell intrig
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Med spel i framfarten har synen på hur man berättar sina narrativ förändras. Med hjälp av regler och mekaniker som kan användas på icke-konventionella sätt kan man uppnå en ludonarrativ harmoni; en sammanhållning mellan ett spels narrativ och mekanik. LÄS MER
2. Jag tror inte på sådant… men… : En studie i framställningen av övernaturliga berättelser
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/EtnologiSammanfattning : Studien undersöker berättandet om övertron och hur, ofta vardagliga, händelser tillskrivs det övernaturliga. Genom narrativanalys med framför allt Labovs modell och jämförelser tillfolktron söks förståelse för memoratens framställning och poänger. LÄS MER
3. Från ängslig till trygg talare : En studie om hur ett elevperspektiv på talängslan kan leda och utforma det specialpedagogiska arbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I såväl läroplan som kunskapskriterier i gymnasieskolan ställs krav på att muntlig förmåga ska utvecklas och bedömas. Samtidigt finns en stor grupp elever med svårigheter att uppfylla just dessa krav. LÄS MER
4. Circular Food Systems : A content and discourse analysis of the Swedish case
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : As most sectors today, the food sector is discussing how it can contribute towards a more sustainable society. One model that has received increased attention over the last decade is the circular economy (CE). LÄS MER
5. De omätbara livsviktiga förmågorna : En studie i hur värdegrundsarbete förankrat i skönlitteratur kan utveckla framtidens demokratiska medborgare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur ett skönlitterärt verk kan användas som verktyg för arbetet med värdegrundsfrågor i grundskolan. Vidare har studien som syfte att ta reda på hur ett sådant arbete kan bidra till elevers utveckling av de omätbara förmågor som kan tänkas fundamentala inför deras framtida uppdrag som demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER