Sökning: "narrativa verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden narrativa verktyg.

  1. 1. ”Har du sex som du mår bra av?” : En narrativ analys om barnmorskors erfarenhet av att identifiera sexuell ohälsa och våldsutsatthet hos ungdomar genom bedömningsverktyget SEXIT

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Anna Wennberg; Hlin Nordström; [2024]
    Nyckelord :ADOLESCENCE; ASSESSMENT TOOLS; MIDWIVES; NARRATIVE ANALYSIS; RISK REDUCTION BEHAVIOR; YOUTH CLINIC; VIOLENCE; BARNMORSKOR; BEDÖMNINGSVERKTYG; MINSKAT RISKBETEENDE; NARRATIV ANALYS; UNGDOM; UNGDOMSMOTTAGNING; VÅLD;

    Sammanfattning : Abstrakt  Bakgrund: Sexuell ohälsa och våldsutsatthet är vanligt bland ungdomar och kan få allvarliga hälso-och beteendemässiga konsekvenser för unga kvinnor och män. Ungdomsmottagningarnas centrala mål är att främja sexuell och reproduktiv hälsa. LÄS MER

  2. 2. ”The childbed is our battlefield” : En narrativ analys av kvinnornas funktion i familjen i House of the Dragon

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maria Strindefalk; Linn Tarvainen; [2023]
    Nyckelord :House of the Dragon; Umberto Eco; narrativ analys; fantasy; tradition; modernitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka kvinnornas funktion i narrativet i House of the Dragon, speciellt med avseende på skildringen av förlossningar, i relation till spänningen mellan tradition och modernitet. Vi har undersökt om en viss typ av kvinna premieras i narrativet, om förlossning fungerar som belöning eller bestraffning av kvinnan, samt hur tv-serien synliggör och bearbetar samtida konflikter i narrativet. LÄS MER

  3. 3. Spelarkaraktärsdöden och dess påverkan inom ludonarratologi : Hur spelmekaniken och spelnarrativet påverkar spelarkaraktärsdöden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kim Rietz; [2023]
    Nyckelord :spelarkaraktärsdöd; spel; ludonarrativ; spelmekanik; spelnarrativ; straff; misslyckande; immersive;

    Sammanfattning : Spelarkaraktärsdöd har många olika karaktäriseringar inom spelmekanik och spelnarrativ som påverkar olika element av spelupplevelsen. På spelmekanikens sida av det hela hanterar straff och misslyckande stora delar kring hur spelarkaraktärsdöd blir presenterat. LÄS MER

  4. 4. Shepard-ton som ett narrativt medel? : En ljudanalys av The Dark Knight, Dunkirk och Interstellar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Olle Wollter; [2022]
    Nyckelord :Shepard-ton; Narrativ; Berättarfunktioner; Auditivt berättande; Narrativt Schema; Christopher Nolan;

    Sammanfattning : Auditivt berättande är någonting som Christopher Nolan arbetar mycket med och Shepard-ton är en teknik som han har utnyttjat speciellt mycket i tre av sina största filmer, The Dark Knight (2008), Dunkirk (2008) och Interstellar(2014), Gemensamt använder alla filmerna Shepard-tonen, genom och jämsides med andra ljud för att kommunicera till tittaren om miljön, känslor som uttrycks i scenerna och själva berättelsen. Det grundläggande jag har undersökt är om Shepard-tonen är mer än en ljudteknik, utan också en effektiv berättarteknik. LÄS MER

  5. 5. Strategier i rysk informationskrigföring mot Sverige : en analys av narrativet i mediekanalen RT

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Lisa Lanevik; [2022]
    Nyckelord :Strategiskt narrativ; informationskrigföring; aktiva åtgärder; antagonistiska narrativa strategier; narrativ analys;

    Sammanfattning : Rysk informationskrigföring pågår över tid, i fred såväl som i krig. Långsiktiga politiskt, centralstyrda aktiviteter planeras och genomförs för att söndra och försvaga en motpart. Ett av Rysslands verktyg i informationskriget är dess statskontrollerade mediekanal RT som har en internationell kanal. LÄS MER