Sökning: "narrativt skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden narrativt skrivande.

  1. 1. Tror du att farmor har krympt? : En undersökning om hur elevers narrativa skrivstrategier gynnas om undervisningsfokus ligger vid utvecklandet av lässtrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Skilla Glaslilja; Hanna Kvick; [2019]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; berättande texter; boksamtal; grundlärare; läsförståelse; lässtrategier; lärare; mellanstadiet; narrativt skrivande; skrivstrategier; skönlitteratur; undervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Astrid Lindgrens kärlek till skönlitteratur och barndomen har lockat fram det här examensarbetet. Arbetet består av en kvalitativ empirisk studie, vars syfte är att undersöka om arbete med skönlitteratur och lässtrategier kan utveckla skrivstrategier som är nödvändiga för narrativt skrivande. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla berättelseskrivande i gymnasiesärskolan : En aktionsforskningsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotta Myrén; Hanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Systematisk skrivundervisning; narrativt skrivande; aktionsforskning; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever i gymnasiesärskolan kan stödjas att utvecklas i berättelseskrivande, genom att pröva att genomföra undervisning som kontinuerligt utarbetats och analyserats i kollegial samverkan. Bakgrunden är två fenomen vi uppfattar som bristvaror i vårt arbete i gymnasiesärskolan; undervisning i berättelseskrivande och arbete med systematisk undervisningsdesign. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med narrativt skrivande för elever med Autismspektrumtillstånd

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Jarnström; Ingela Hedlund; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar kring hur elever med autismspektrumtillstånd påverkas av sin diagnos i skapandet av berättande text inom ämnet svenska. TeoriI denna undersökning används de specialpedagogiska perspektiven som teorianknytning tillsammans med vår forskningsöversikt. LÄS MER

  4. 4. Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Ingvarsdotter; Maria Walter; [2018]
    Nyckelord :Playful writing; special education; narrative writing; multimodal learning; cooperative learning; inclusion; Playful writing; specialpedagogik; narrativ skrivundervisning; multimodalt lärande; kooperativt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Metoden Playful writing är utarbetad i Storbritannien utifrån deras läroplan. Metoden bygger på att elever via högläsning och guidad lek med byggande i grupp med 3D material får närma sig narrativt skrivande. Metoden bygger på multimodalt och kooperativt lärande. LÄS MER

  5. 5. Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Ingvarsdotter; Maria Walter; [2018]
    Nyckelord :Playful writing; special education; narrative writing; multimodal learning; cooperative learning; inclusion; Playful writing; specialpedagogik; narrativ skrivundervisning; multimodalt lärande; kooperativt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Metoden Playful writing är utarbetad i Storbritannien utifrån deras läroplan. Metoden bygger på att elever via högläsning och guidad lek med byggande i grupp med 3D material får närma sig narrativt skrivande. Metoden bygger på multimodalt och kooperativt lärande. LÄS MER