Sökning: "nationella prov år 5"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden nationella prov år 5.

  1. 1. Automatically Generate Questions for National Examinations in English Reading Comprehension

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Victoria Hendered; August Jönsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years the amount of research in automatically generated questions (AQG) have been on the rise. AQG can be applied to many different fields where one such field is education. The Swedish national test (Nationella provet) is a nation wide test in Sweden that can take 1,5 to 2 years to create. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse : En kvantitativ studie kring elevers läsförståelse, baserat på nationella prov och självskattningar

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lindqvist; [2015]
    Nyckelord :Läsförståelse; nationella prov; självskattningar;

    Sammanfattning : Elever som har svårt att förstå instruktioner, läsa en text och förstå budskapet eller läsa en text och koppla ihop den med tidigare kunskap riskerar att uppleva svårigheter i skolan. Därför undersökte jag i detta examensarbete hur 61 elever i årskurs nio på högstadiet klarade av delprovet som behandlar läsförståelse, från det nationella provet i svenska år 2012. LÄS MER

  3. 3. Tempusanvändning i skrift - en jämförelsestudie av första- ochandraspråkselever

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Markus Berglund; [2012]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; tempusanvändning; fokusbehärskning; tematisk tid; preteritum; presens; perfekt; pluskvamperfekt; historiskt presens;

    Sammanfattning : Uppsatsens ämne är ”Tempusanvändning i skrift – en jämförelsestudie av första- och andraspråkselever”. Informanterna är sammanlagt 14 elever, varav fyra elever är födda i Sverige samt har minst en svensk förälder; fyra elever är födda i Sverige men vars föräldrar är födda utomlands; fyra elever kom till Sverige innan skolan började; fyra elever kom i år 1-5 och två elever kom i år 6-9. LÄS MER

  4. 4. BEDÖMNINGSFORMER I MATEMATIK I GRUNDSKOLANS ÅR 9 : En kvantitativ studie om elevers och lärares uppfattningar om olika bedömningsformer, samt deras påverkan på betyget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Vikström; [2011]
    Nyckelord :bedömningsformer; bedömning; betyg; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers och lärares uppfattningar, samt elevers åsikter om olika bedömningsformer med summativa intentioner i ämnet matematik i år 9. Syftet var också att undersöka uppfattningarna och åsikterna kring bedömningsformernas påverkan på betyget, samt hur bra insikt de deltagande lärarna hade om elevernas åsikter. LÄS MER

  5. 5. Vilka fel kan man räkna med? : En kvalitativ innehållsanalys av nationella prov i matematik för år 5.

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Christina Svensson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; matematisk kompetens; matematikkunskap; matematiksvårigheter; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilka fel elever i år 5 gör i matematik och vilka matematiksvårigheter de befinner sig i när de kommer till vår skola i år 6. För att ta reda på det gjorde jag en kvalitativ innehållsanalys av 37 Nationella prov för år 5 som eleverna genomfört på vårterminen innan de slutar. LÄS MER