Sökning: "nationen som varumärke"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden nationen som varumärke.

  1. 1. Varumärkesbyggande arkitektur : Arkitekturens betydelse för uppfattningen av en nation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Maria Klaesson; Oskar Wener; [2022]
    Nyckelord :Nation Brand; Branding; Brand equity; Architecture; Business economics; Ekonomi; Företagsekonomi; Varumärke; Marknadsföring; Arkitektur;

    Sammanfattning : Senaste hundra åren har design utgjort en betydande komponent för uppfattningen av en nation. Typiska faktorer som utgör identiteten av en nation är ekonomi, kultur och politik, där nationers urbana miljö och uttryck utgör en betydande del för att utmärka och identifiera nationen. LÄS MER

  2. 2. Hur har designhistorien påverkat Sveriges varumärke? – En analys av tre nedslag i svensk designhistoria och hur dessa påverkat Sverigebilden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Nation Branding; Sverigebilden; Swedish Design; Nation Reputation; Swedish Design History;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats som analyserar tre nedslag tagna ur svensk designhistoria. Bakgrunden ligger i Sveriges varumärke, nation brand. Materialet utgörs av marknadsföring från Stockholmsutställningen 1930, reklambilder från IKEA under 1980-talet och ompositioneringen av varumärket “Sweden” 2014. LÄS MER

  3. 3. Country of Origin som marknadsföringsinstrument

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Leander Lindahl; Susanne Johnsson; Karolina Tullberg; [2001]
    Nyckelord :Country of Origin; COO; ursprungsland; Country Image; internationell marknadsföring; nationen som varumärke; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Country of Origin som marknadsföringsinstrument - Om betydelsen av ursprungsland vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Problem: Vilken betydelse har ursprungsland (COO) för konsumentens köppreferenser? Går det att upptäcka skillnader i COO-begreppets betydelse för produkter med hög respektive låg upplevd risk? Syfte: Att kartlägga och förstå fenomenet ursprungsland/Country of Origin vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Metod: Genomgång och översikt av för kunskapsområdet relevant aktuell litteratur. Kvantitativ undersökning av betydelsen av COO för svenska konsumenters köppreferenser vid hög respektive låg upplevd risk. LÄS MER