Sökning: "naturvetenskap gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden naturvetenskap gymnasiet.

  1. 1. Biologiundervisningens metoder och innehåll : – en fråga även för elever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Erica Wild; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic context; Inclusive education; Professionality; Pupil influence; Swedish upper secondary school; Biologi; Didaktisk kontext; Elevinflytande; Gymnasiet; Inkluderande undervisning; Professionalitet;

    Sammanfattning : According to the Swedish school law, pupils should have the possibility to influence their education – both in learning methods and content. However many teachers find it hard to operationalize the pupils’ influence in their teaching. LÄS MER

  2. 2. Variationen av övningsuppgifter i matematikläromedel på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Vilhelm Roxling; [2024]
    Nyckelord :mathematics textbooks; interleaved mathematics practice; SSDD-problems; surface features; depth structure; distributed practice; matematikläromedel; inflätat lärande; SSDD-uppgifter; ystruktur; djupstruktur; distribuerat lärande;

    Sammanfattning : I det här arbetet har variationen av närliggande övningsuppgifter i svenska matematikläromedel för gymnasiet studerats, genom att framförallt betrakta förekomsten av inflätad övning och dess motsats, blockövning, men även SSDD-uppgifter. Detta gjordes genom att kategorisera uppgifternas yt- och djupstrukturer och definiera inflätad övning och SSDD-uppgifter utifrån likhet och olikhet av dessa. LÄS MER

  3. 3. En inblick i hur lärare använder programmering som verktyg i sin matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Federico Valeri; Mikaela Jemt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förkunskaper; gymnasiet; implementering; integrering; matematik; matematikundervisning; programmering; programmeringskunskaper; Python; stöd; textprogrammering; undervisning;

    Sammanfattning : I detta examenarbete undersöks lärares beskrivningar av hur de använder programmering i matematikundervisningen på gymnasienivå. Arbetet undersöker även vilka förkunskaper och vilket stöd som lärare beskriver som nödvändigt för att genomföra detta. LÄS MER

  4. 4. Inte läxa för läxans skull

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ebba Jönsson; David Andersson; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; lärande; läxor; matematik; påverkan;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kontinuiteten inom teknikämnet i stadieövergånge mellan höhstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hans Müchler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna dokumentstudie undersöker, med hjälp av tematisk analys, kursplanerna för teknik på högstadiet och gymnasiet med utgångspunkt i teknisk läskunnighet för att undersöka hur väl förberedda eleverna är på gymnasiets teknikundervisning. De teman som framkom som gemensamma för både gymnasiet och högstadiets kursplaner var att eleverna skulle vara förtrogna med arbetssätt för teknikutveckling och att eleverna ska utveckla förmågan att förstå hur tekniken påverkar individer, samhället och miljön. LÄS MER