Sökning: "naturvetenskaplig allmänbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden naturvetenskaplig allmänbildning.

  1. 1. Möjligheter och begränsningar. En kvalitativ studie om biologilärares laborativa undervisning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Sandra Karlsson; [2023-06-12]
    Nyckelord :Laborationsundervisning; scientific literacy; inquiry; naturvetenskaplig allmänbildning; erfarenhet; kollegialt arbete.;

    Sammanfattning : Laboratory work is included in the biology education at upper secondary school and have therefore a central and important role in teaching. The purpose teachers have with laboratory work can vary. Previous studies have indicated that laboratory work is effective for students' knowledge, scientific literacy, and their interest in science. LÄS MER

  2. 2. Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i NO-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Asem Alkordi; Rama Halabieh; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; SNI; NO-undervisning; naturvetenskaplig allmänbildning; scientific literacy;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i NO-undervisningen och hur elever uppfattar SNI i NO-undervisningen samt hur arbetet med SNI påverkar elevernas val kring konsumtion. Metoden som använts var semistrukturerade kvalitativa intervjuer med både lärare och elever i en grundskola och i en gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskapens karaktär i skolan - En analys av läromedel i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Stina Törnkvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Nature of Science NoS ; Naturvetenskaplig allmänbildning; Scientific literacy SL ; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar undersöka hur läromedel i biologi angriper ämnet naturvetenskapens karaktär. Den bygger på de sju aspekter som Norman Lederman använt för att definiera naturvetenskapens karaktär på grund- och gymnasienivå: att det är skillnad mellan observation och slutsats, det är skillnad mellan lagar och teorier, naturvetenskapen är baserad på empiri, den är öppen för förändring, den är kreativ, den är subjektiv och beroende av sitt kulturella sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i gymnasieskolan - En intervjustudie med lärare om hur de arbetar med ämnet idag, och hur de önskar arbeta framöver

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jennifer Carlestam; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; gymnasieskolan; utbildning för hållbar utveckling; naturvetenskaplig allmänbildning; sustainable development; upper secondary school; education for sustainable development; scientific literacy; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : There are many measures that need to be taken in order to ensure a development that is sustainable. One of them is to educate for a sustainable development and increase the scientific literacy among students. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur, teknik och naturvetenskap : en systematisk litteraturstudie om användningen av skönlitteratur i undervisningen i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Evelina Dalgren; [2017]
    Nyckelord :teknik; naturvetenskap; skönlitteratur; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie genomförs i syfte att undersöka vad befintlig forskning säger om användningen av skönlitteratur i undervisningen av teknik och naturvetenskap för årskurserna F-3. Frågeställningarna är enligt följande: - I vilken utsträckning kan, enligt tidigare forskning, skönlitteratur underlätta barns förståelse för teknik och naturvetenskap? - I vilken utsträckning kan, enligt tidigare forskning, skönlitteratur uppmuntra barns begreppsbildning i teknik och naturvetenskap? - I vilken utsträckning kan, enligt tidigare forskning, skönlitteratur bidra till att förbättra barns inställning till teknik och naturvetenskap? Några av de centrala begreppen i uppsatsen är begreppsbildning, teknik och teknisk allmänbildning, naturvetenskap och naturvetenskaplig allmänbildning, och skönlitterära barnböcker. LÄS MER