Sökning: "nazism skola"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden nazism skola.
1. De kunde icke vika, blott falla kunde de : En struktureringsteoretisk analys om Svensk Lärartidnings rapportering om nazismens skolpolitik i Tyskland och Norge under åren 1940–1945
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Previous studies have reached interesting conclusions regarding Swedish school policy during World War II. This paper brings a new perspective to this complex and multifaceted subject – to study how the union paper Svensk Lärartidning (the Swedish Teachers’ paper) reported on the impact of National socialist practice in school as an institution, both in Germany and Norway during the years 1940–1945. LÄS MER
2. Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighetfår allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt partirepresenterat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt skasvensk skola enligt värdegrunden motverka främlingsfientlighet ochintolerans. LÄS MER
3. Främlingsfientlighet, rasism och nazism : en fenomenografisk jämförelse och kategorisering av lärares handlingsstrategier, värderingar och tankar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Främlingsfientlighet, rasism och nazism har på senare år uppmärksammats allt mer i de svenska medierna. Så gott som varje vecka möts vi av händelser med anknytning till detta exempelvis skinheadgäng som etablerar sig i svenska kommuner, ökade motsättningar mellan invandrare och svenskar, rasister som begår brott som hot, misshandel och hets mot folkgrupp. LÄS MER
4. Unga nazister i klassrummet : vad kan och bör lärare göra?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den dag då läraren upptäcker att det finns en eller flera elever i klassrummet som uttrycker sympatier för nazism ställs han/hon inför en rad frågor, däribland: Vad är nazism, varför blir somliga nazister och vad kan man göra åt nazismen? Detta arbete konfronterar dessa frågor utifrån ett individperspektiv, där elevens och lärarens verklighet sätts i centrum. Undersökningen bygger på en litteraturstudie samt fyra intervjuer med lärare som delvis har personliga erfarenheter av problemet. LÄS MER