Sökning: "neuropsykiatrisk funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden neuropsykiatrisk funktionshinder.

  1. 1. När brister blir risker : En kvalitativ vinjettstudie om praxis kring neuropsykiatriska funktionshinder och utsatthet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Rebecca Stenberg; Nora Lindgren; [2023]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; sexuellt våld; praxis; vinjettstudie; samverkan; utsatthet.;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare forskning som studerat korrelationen mellan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och sexualbrott är denna studies syfte att undersöka hur yrkesverksamma, samtalsbehandlande socionomer arbetar med de risker som ungdomar och unga vuxna med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan löpa i relation till sexualbrott. Det empiriska materialet består av intervjuer med fyra yrkesverksamma socionomer som jobbar inom olika verksamheter med samtalsbehandlande arbetsuppgifter och möter ungdomar eller unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. LÄS MER

  2. 2. ”Det har ju alltid varit full fart och kanske inte fokus på det jag ska göra” : Upplevelsen av att leva med ADHD som barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Linn Sundberg; Karolina Askblom; [2022]
    Nyckelord :ADHD; Allmänsjuksköterska; Barn; Kvalitativ; Poddcast; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Av alla barn har 2-6% en neuropsykiatrisk sjukdom varav ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en stor del av det. Barn med ADHD har en funktionsnedsättning som medför problematik i deras vardag. LÄS MER

  3. 3. En del av alla : Svenska universitetsbiblioteks arbete för att tillgängliggöra sin verksamhet för neuropsykiatriskt funktionshindrade studenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmy Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; neuropsykiatriskt funktionshinder; universitetsbibliotek; autism; ADHD; språkstörning; tourettes; tillgänglighet;

    Sammanfattning : In today’s society, everyone should have the opportunity to study at university. To support this the Swedish government wants all universities to work with broadened participation. LÄS MER

  4. 4. Hur skapar vi förutsättningar för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i fritidshem? : En kvalitativ studie om grundlärarei fritidshem, rektorer och områdeschefs erfarneheter av resursfördelning och särskilt stöd till barn neuropsykiatriska fukn tionshinder  i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna-Carin Elv; [2021]
    Nyckelord :lärmiljöer; neuropsykiatriska funktionshinder; resursfördelning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka förutsättningar som krävs för en välfungerande resursfördelning kring särskilt stöd i fritidshem gällande elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).   Forskningsfrågor:  ·       Hur arbetar olika verksamheter för att bedöma tilldelningen av särskilt stöd till elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på fritidshemmet?  ·       Hur kan skolans organisation och miljö utformas för att skapa anpassade förutsättningar för elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Studiens ansats är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med två lärare i fritidshem, två rektorer och en områdeschef. LÄS MER

  5. 5. Musik + NPF = Sant : Musiklärares arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Evelina Landh; [2021]
    Nyckelord :music teaching; Autism; ADHD; special education; music education; musikpedagogik; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; ADHD; autism; specialpedagogik; relationellt lärande; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad förståelse om musiklärares arbete med elever med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i den ordinarie undervisningen. Jag har sökt finna både musiklärares arbetssätt och uppfattningar kring elever med NPF. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER