Sökning: "neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

  1. 1. Snälla, kan du inte bara sitta stilla som alla andra? : En kvalitativ textanalys av litteratur för och om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lovisa Kahl; [2018]
    Nyckelord :Inclusion; Diversity; Norm-Criticism; Sociocultural Theory; Neuropsychiatric Disabilities; ADHD; Autism; Kumashiro; Vygotskij; Inkludering; mångfald; normkritik; sociokulturell teori; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; Autism; Äppelhylla; Kumashiro; Vygotskij;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how pedagogical picture books intended for inclusion represents children with neuropsychiatric disabilities. This is investigated through in-depth analysis of four books dealing with the subject from different approaches, recommended by state libraries and the specialised educational authority. LÄS MER

  2. 2. Diagnosens kraft : En vetenskaplig essä om normalitet och avvikelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Celie Kronman; [2018]
    Nyckelord :Preschool; behavior; attitudes; deviant behavior; challenging children; ADHD; interpretations; neuropsychiatric disabilities; prejudices; Förskola; beteende; förhållningssätt; avvikande beteende; utmanande barn; ADHD; tolkningar; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; fördomar;

    Sammanfattning : The aim of this scientific essay is to illuminate perceptions and interpretations about children's deviant behavior and how it affects the educators attitudes towards these children. The starting point for the essay is two different self-perceived situations where I experienced that "deviant" behavior and behaviors that causes trouble, referred to as “trouble-making” behaviors, quickly and carelessly identifies as consequences of the neuropsychiatric disability ADHD. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av att möta patienter med autismspektrumtillstånd : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande; Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Emma Cederström; Josefine Kindström; [2018]
    Nyckelord :autism spectrum disorder; experiences; meetings; nurses; patients; autismspektrumtillstånd; erfarenhet; möten; patienter; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) är ett samlingsnamn för flertalet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Oförståelse, bristande helhetssyn samt behov av rutiner utmärker diagnosen. Kommunikation och kunskap om AST är något som brister i möte med dessa patienter. LÄS MER

  4. 4. Jona och Isa stannar hemma idag... : - en kvalitativ studie om betydelsen av språk och kommunikation i samband med problematisk skolfrånvaro

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecca Sahlin; [2018]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; neuropsychiatric disabilities NPF ; language and communication; success factors; relational special education; the role of special teacher; Problematisk skolfrånvaro; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; språk och kommunikation; framgångsfaktorer; relationell specialpedagogik; speciallärarens roll;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker orsaker till problematisk skolfrånvaro, hur språk och kommunikation kan ha betydelse för problematisk skolfrånvaro, samt hur mönstret kan brytas och frånvaro vändas till närvaro. I studien avgränsas undersökningen till problematisk skolfrånvaro kopplad till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). LÄS MER

  5. 5. Individanpassad engelskundervisning i årskurs 1–3 : Med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cornelia Löfvall; [2018]
    Nyckelord :Individanpassad engelskundervisning; elever; särskilda behov; ADHD; autism; anpassningar; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Inledning: I den här studien har lärares tankar kring engelskundervisning i syfte att individanpassa den för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar undersökts. I Lgr11 (2011, rev. 2016, s. 8) redogörs för att undervisning ska anpassas efter varje individsbehov och förutsättningar. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Din email-adress: