Sökning: "neurovetenskapligt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden neurovetenskapligt perspektiv.
1. Se mig, möt mig och stötta mig : Förskolerektorers tankar kring trauma
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskolerektorers kunskap om trauma och strukturer kring traumahantering samt vilka konsekvenser detta får för förskolans verksamhet. Vårt material består av semistrukturerade intervjuer med fyra rektorer från olika kommuner. LÄS MER
2. Det kryper i kroppen : Hur body horror och fysiska förnimmelser förmedlas i filmmanus
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Under de senaste decennierna har ett stort intresse för att forska om film utifrån ett kognitivt neurovetenskapligt perspektiv växt fram. Inte minst intresserar sig forskare för vilka neurologiska processer som styr människors reaktioner på skräckfilm, men trots det stora intresset saknas forskning om hur skräckfilmsmanus påverkar läsaren. LÄS MER
3. Grupper och Grupprestationer ur ett Neurovetenskapligt Perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskapSammanfattning : Grupper och grupprestationer har studerats länge utifrån olika perspektiv och discipliner, vilket har gett upphov till ett flertal teorier och förklaringsmodeller som innefattar olika tillvägagångssätt för hur grupper kan studeras. I denna uppsats förklaras begreppen grupper, grupprocesser och grupprestationer utifrån olika perspektiv och discipliner innan ett neurovetenskapligt perspektiv på grupper och grupprestationer antas. LÄS MER
4. Kampen om hjärntronen : – en undersökning av elevers koncentrationsförmåga ur ett neurovetenskapligt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I föreliggande studie har gymnasieelevers uppfattning om sin egen koncentrationsförmåga undersökts liksom vilka faktorer de upplever främjar/hämmar denna förmåga. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i den neurovetenskapliga forskningen och undersöker om elevernas uppfattningar har några möjliga förklaringar och överensstämmelser med denna relativt nya forskning. LÄS MER
5. Det inre dramat på den yttre scenen. : En studie om Dramapedagogik och Neurolingvistisk Programmering i kombination, med avsikt att bryta begränsande mönster.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This paper is a qualitative, theory-based study with a phenomenological, hermeneutic approach and a didactic perspective. The aim of this study is to examine three educators experience of using both Drama in education (DP) and Neurolinguistic programming (NLP) in conjunction with each other, with the aim of changing limiting patterns in individuals and groups. LÄS MER