Sökning: "neurovetenskapligt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden neurovetenskapligt perspektiv.

  1. 1. Se mig, möt mig och stötta mig : Förskolerektorers tankar kring trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Felicia Fritsch; Fanny Persson; [2024]
    Nyckelord :förskola; konsekvenser av trauma; neurovetenskapligt perspektiv; rektor; trauma; traumamedveten omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskolerektorers kunskap om trauma och strukturer kring traumahantering samt vilka konsekvenser detta får för förskolans verksamhet. Vårt material består av semistrukturerade intervjuer med fyra rektorer från olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Det kryper i kroppen : Hur body horror och fysiska förnimmelser förmedlas i filmmanus

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lillieanne Johansson; [2023]
    Nyckelord :screenwriting; body horror; cognitive neuroscience;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har ett stort intresse för att forska om film utifrån ett kognitivt neurovetenskapligt perspektiv växt fram. Inte minst intresserar sig forskare för vilka neurologiska processer som styr människors reaktioner på skräckfilm, men trots det stora intresset saknas forskning om hur skräckfilmsmanus påverkar läsaren. LÄS MER

  3. 3. Grupper och Grupprestationer ur ett Neurovetenskapligt Perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Victoria Jaconelli; [2018]
    Nyckelord :grupper; grupprestationer; teamwork; EEG; fMRI; neurodynamisk organisering;

    Sammanfattning : Grupper och grupprestationer har studerats länge utifrån olika perspektiv och discipliner, vilket har gett upphov till ett flertal teorier och förklaringsmodeller som innefattar olika tillvägagångssätt för hur grupper kan studeras. I denna uppsats förklaras begreppen grupper, grupprocesser och grupprestationer utifrån olika perspektiv och discipliner innan ett neurovetenskapligt perspektiv på grupper och grupprestationer antas. LÄS MER

  4. 4. Kampen om hjärntronen : – en undersökning av elevers koncentrationsförmåga ur ett neurovetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Terese Kraft; [2017]
    Nyckelord :koncentration; uppmärksamhet; minne; motivation; neurodidaktik; neurovetenskap;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har gymnasieelevers uppfattning om sin egen koncentrationsförmåga undersökts liksom vilka faktorer de upplever främjar/hämmar denna förmåga. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i den neurovetenskapliga forskningen och undersöker om elevernas uppfattningar har några möjliga förklaringar och överensstämmelser med denna relativt nya forskning. LÄS MER

  5. 5. Det inre dramat på den yttre scenen. : En studie om Dramapedagogik och Neurolingvistisk Programmering i kombination, med avsikt att bryta begränsande mönster.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annacarin Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Drama in education DP ; Neurolinguistic programming NLP ; linguistics; experience-based learning; neuroscience; limiting patterns; personal development; dramapedagogik; pedagogik; neurolingvistisk programmering NLP ; lingvistik; upplevelsebaserad lärande; neurovetenskap; begränsande mönster;

    Sammanfattning : This paper is a qualitative, theory-based study with a phenomenological, hermeneutic approach and a didactic perspective. The aim of this study is to examine three educators experience of using both Drama in education (DP) and Neurolinguistic programming (NLP) in conjunction with each other, with the aim of changing limiting patterns in individuals and groups. LÄS MER