Sökning: "nivåer av styrning"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden nivåer av styrning.

  1. 1. Undervisning bredvid ordinarie utbildning : Jämförelser mellan läxhjälp, privatundervisning och Supplemental instruction

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johannes Larsson; Oskar Malmros; [2024]
    Nyckelord :mathematics; shadow education; homework support; Matematik; läxhjälp;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna text är tänkt att jämföra läxhjälp, supplemental instruction samt privatundervisning. För att kunna jämföra de tre delarna med varandra söktes forskningsartiklar inom respektive område. LÄS MER

  2. 2. Tillit, misstro och motstånd : En studie av skolutvecklingsaktörers konstruktioner av skolutvecklingens villkor

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :instructional; governance and management; school leader; school development; trust; mistrust; undervisnings-; styrning och ledning; skolledare; skolutveckling; tillit; misstro;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to uncover and problematize how school management and senior teachers perceive governing and management of school development processes from a perspective of trust. The research questions are the following: “Which constructs of trust emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes?” and “Which constructs of possibilities and challenges emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes from a perspective of trust?” The study has a social constructivist design where a framework for evaluation of trust versus mistrust (the Trust/Mistrust matrix: TDM) was used in the analysis. LÄS MER

  3. 3. AC Gate Bias Stress of 4H-SiC MOSFETs : An investigation into threshold voltage instability of SiC Power MOSFETs under the influence of bipolar gate stress

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Agnimitra Saha; [2023]
    Nyckelord :Silicon Carbide; Gate Bias Stress; Threshold Voltage; On-state Resistance; Temperature; kiselkarbid; gate spännings-stress; tröskelspänning; on-resistansen; temperatur;

    Sammanfattning : Silicon Carbide, a wide band gap (WBG) semiconductor, has pushed electrical limits beyond Silicon (Si) when it comes to power electronics. It has offered the electrification of society showing promise for a greener future. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetschef i regional förvaltning - vad innebär det? : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Evelina Hilmersson; [2023]
    Nyckelord :sustainable development; Agenda 2030; public health; sustainability manager; hållbar utveckling; Agenda 2030; folkhälsa; miljö; hållbarhetschef;

    Sammanfattning : Bakgrund: Regionerna är viktiga aktörer i genomförandet av Agenda 2030 och framgångsrikt genomförande förutsätter engagerat ledarskap som agerar långsiktigt och tvärsektoriellt samt hållbarhetsintegrering i det övergripande styr- och ledningssystemet. Under senaste åren har allt fler regioner tillsatt hållbarhetschefer för det övergripande strategiska hållbarhetsarbetet. LÄS MER

  5. 5. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tinny Byström; [2023]
    Nyckelord :Giftedness; special talent; gifted students; school; school success; migration experiences; migration background; Särbegåvning; särskild begåvning; särbegåvade elever; skola; skolframgång; migrationserfarenheter; migrationsbakgrund;

    Sammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER