Sökning: "normalitet och normkritik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden normalitet och normkritik.

  1. 1. Att förebygga psykisk ohälsa i förskolan : En undersökning om erfarenheter och utmaningar bland pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jasmina Hadzic; Sofie Björkhag; [2019]
    Nyckelord :Avvikelse; Depression; Erfarenhet; Förskola; KASAM; Kunskap; Medvetenhet; Normalitet; Normkritiskt perspektiv; Normkritik; Ohälsa; Psykisk ohälsa; Specialpedagogik; Stigma; Ångest;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en undersökning av pedagogers erfarenhet av att möta barn som befinner sig i psykisk ohälsa på förskolan. I studien har vi genomfört en enkätundersökning som besvarats av 44 verksamma pedagoger samt intervju i fokusgrupp med fem deltagare. LÄS MER

  2. 2. Normens normalitet - en undersökning av normativitet i relation till kön i statliga offentliga utredningar 2007-2017

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Lisa Andersson; [2018]
    Nyckelord :transpersoner; normkritik; erkännande; könsidentitet; statliga offentliga utredningar; queerteori; könstillhörighet; ickebinära; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen applicerar ett normkritiskt ramverk relaterat till kön på tre statliga utredningar, med en riktad kvalitativ innehållsanalys som metodverktyg. De tre statliga utredningarna berör på ett eller annat sätt grupper transpersoner. LÄS MER

  3. 3. Normalitet eller avvikelse? : En empirisk undersökning av olika skolaktörers förståelse av fenomenet inlärningssvårigheter hos elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mattias Dahlstedt; [2014]
    Nyckelord :grundskola; normalitet; avvikelse; inkludera; exkludera; inlärningssvårigheter; makt och normkritik;

    Sammanfattning : Skolan befinner sig i en kontext där diskussioner om inkludering, exkludering, normalitet och avvikelse ständigt aktualiseras. Frågor som på ett eller annat sätt försätter eleverna ofrivilligt i ett inom eller utanförskap. LÄS MER

  4. 4. Rosa Kavajer och Skägg : - en normkritisk analys av hur elever konstruerar och upprätthåller könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sandra Södergren; [2014]
    Nyckelord :Normkritik; Genus; Stereotyper; Heteronormativitet; Hegemoni;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att diskutera och undersöka hur elever i en gymnasieskola i Sverige konstruerar och upprätthåller könsnormer samt vilka egenskaper de tillskriver ”manligt” och ”kvinnligt”. Studiens teoretiska utgångspunkt ligger i Toril Mois teorier om det sociokulturella könet och i Normkritiska perspektiv av Elisabeth Elmeroth (red). LÄS MER

  5. 5. Barns olikheter : Personals syn på normer och värden i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Blomquist; Moa Jörneklint Finvåg; [2013]
    Nyckelord :Förskola; normer; värdegrund; likabehandlingsplan; normalitet och normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på pedagogerna tankar kring normalitet, barns olikheter samt normer och värden. I bakgrunden beskrivs det sociokulturella perspektivet, normalitet och förskolan som normaliseringspraktik. Vidare beskrivs normkritiskt perspektiv lite kort. LÄS MER