Sökning: "normbrytande aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden normbrytande aktiviteter.

  1. 1. Normbrytande kvinnor : - En kvalitativ studie om kvinnliga lagerarbetare

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nathalie Engshagen; Ninsun-Sima Bahho; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Feeling belonging to your work group can be a fundamental factor for wellbeing at work,however, for minority groups the sense of belonging can be limited. The purpose of this studyis to gain a deeper understanding of how women experience, and adapt, in a male-dominatedworkplace. LÄS MER

  2. 2. Flickor, pojkar och en robot : En kvalitativ läromedelsanalys av sex läseböcker för svenskämnets årskurs 1-3 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susan Kim; Cecilia Taube; [2022]
    Nyckelord :kön; genus; stereotyper; normer; läromedelsanalys; läseböcker; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur kvinnor och flickor respektive män och pojkar framställs i läseböcker inom svenskämnet för lågstadiet. De böcker som ligger till grund för detta arbete är tre böcker vardera i två läromedelsserier: ABC-klubben, utgiven av Natur & Kultur samt Robin, utgiven av Sanoma Utbildning. LÄS MER

  3. 3. Fritidspersonals normkritiska arbete utifrån genus : Hur personal på fritidshemmet upplever att de arbetar normbrytande i pedagogiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Åberg; Beatrice Öhman; [2022]
    Nyckelord :fritidshemmet; fritidspersonal; genus; normbrytande beteenden; normkritisk pedagogik; pedagogiska aktiviteter;

    Sammanfattning : Reproducering av normer i relation till genus påverkar och påverkas av människor utifrån olika sociala och kulturella arenor. Dessa normer skapar föreställningar om hur ett specifikt genus ska agera och vara. LÄS MER

  4. 4. En skolvärld med en genusmedvetenhet : En kvalitativ textanalys av tre läromedel i samhällskunskap för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Vilhelmsson; Angelica Örvander; [2020]
    Nyckelord :Värdegrund; Läroplan; Läromedelsanalys; Kön; Genus; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur läromedel i samhällskunskap för årskurs 1-3 ger uttryck för en genusmedvetenhet.Frågeställningarna: Hur beskrivs och uttrycks flickor/kvinnor respektive pojkar/män i texten? På vilket sätt visas normföljande- och normbrytande inslag i texten?Vi har använt oss av en kvalitativ textanalys, med analysverktyg och fördjupningsfrågor, som metod för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Att bryta ett mönster : Äldre mäns upplevelser av att söka sig till och delta i en social gruppaktivitet, för att bryta eller lindra ensamhet och social isolering

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Johanna Frenkel; [2020]
    Nyckelord :Older men; Loneliness; Loneliness in old age; Social isolation; Social activities; Social support; Social interaction; Äldre män; Ensamhet; Ensamhet bland äldre; Social isolering; Sociala aktiviteter; Socialt stöd; Social samvaro;

    Sammanfattning : Ofrivillig ensamhet som består under en längre tid kan ge långtgående negativa konsekvenser för individen, så som ökad risk att drabbas av både fysiska och psykiska sjukdomar och för tidig död. Forskning visar att det finns en påvisad ökning av ensamhet under den senare delen av ålderdomen. LÄS MER