Sökning: "nya betygssystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden nya betygssystemet.

  1. 1. Hur förhåller sig idrottslärare till den reviderade läroplanen? : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till den reviderade läroplanen, Lgr22.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Thorén; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Interviews with teachers; Lgr22; PE and health; Primary school; Grundskola; Idrott och hälsa; Kursplan; Lgr22; Lärarintervjuer;

    Sammanfattning : In autumn of 2022, the new curriculum for primary school, preschool and afterschool (Lgr22) was introduced. It included revising the structure and content of the curriculum for PE and health. LÄS MER

  2. 2. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER

  3. 3. "Jag vet inte om mina elever hade haft samma betyg hos en annan lärare" : En kvalitativ intervjustudie kring det gemensamma yrkesspråket och lärares tolkningar av de graderande värdeorden i kunskapskraven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Max Neij; Max Eidstam; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur lärare i den svenska skolan ser på tolkningsbarheten i ämnesplanen för idrott och hälsa och huruvida de finner de uppsatta ramarna som tillräckliga vid betygssättning i ämnet. Det decentraliserade betygssystemet i Sverige ger lärarna stor frihet och självständighet i arbetet, något som värderas högt av lärarnaE. LÄS MER

  4. 4. På andra sidan strecket? : Andelen godkända elevers avgångsbetyg i ämnena engelska, matematik, svenska och teckenspråk i specialskolan under åren 2002 till 2017.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Ingemarsson; Jenny Sundqvist; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker avgångsbetyg i specialskolan för döva och hörselskadade elever i syfte att belysa hur stor andel av specialskolans elever som nått godkänt betyg eller högre i ämnena engelska, matematik, svenska och teckenspråk, under åren 2002 till 2017. Vår kvantitativa metodansats bygger på avgångsbetyg tagna ur registerutdrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och den tidigare myndigheten Specialskolemyndigheten (SPM). LÄS MER

  5. 5. ”Alla som försöker sitt bästa är ett B” : En kvalitativ studie om gymnasielärares erfarenheter av bedömning i ämnet dans inom Gy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Strandberg; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdig bedömning; betygssättning; till övervägande del; gymnasieskolan; Gy11; ämnesplanen; hermeneutik; förståelse; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för gymnasielärares erfarenheter gällande bedömning av elevers kunskaper i ämnet dans inom ramen för Gy11 med specifikt fokus på begreppet till övervägande del. I studien ställdes tre forskningsfrågor om lärares erfarenheter av bedömning; hur går gymnasielärare tillväga i sin bedömning av elevers kunskaper i ämnet dans, vilka överväganden gör gymnasielärare i ämnet dans vid betygssättning av betygen D och B, hur tolkar gymnasielärare i ämnet dans begreppet till övervägande del. LÄS MER