Sökning: "nyanlända mottagande"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden nyanlända mottagande.

  1. 1. Nyanlända elevers mottagande och inkludering : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; inkludering; mottagande; svenska som andraspråk; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Alla barn som är bosatta i Sverige har rätt till utbildning vilket för med sig nya språk, kulturer, religioner och synsätt för läraren i klassrummet (Skolverket, 2022). Denna studie undersöker lågstadielärares perspektiv på nyanlända elevers mottagande och inkludering i undervisningen samt hur skolornas resurser som svenska som andraspråkslärare används för att främja detta. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända barn i förskolan : En Semistrukturerad intervjustudie av pedagogernas arbetssätt för nyanlända barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Asu & Anoush Turkmen & Babapilavian; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända barn; flerspråkiga barn; mottagande; förskolan; inkludering och integritet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa hur pedagogerna arbetar för att inkludera nyanlända barn i den svenska förskoleverksamheten som inte har lärt sig språket än. De framgår vilka olika metoder och strategier pedagogerna använder sig av för att främja och utveckla barns språkliga kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Villkor och förutsättningar för rektorers beslut kring nyanlända elever. : En fallstudie om beslutsfattande och organisatoriskt lärande i tre kommuner

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tistad; [2023]
    Nyckelord :Decision-making; decision-making process; decision; principal; newly arrived student; Beslutsfattande; beslutsprocess; beslut; rektor; nyanlända elever;

    Sammanfattning : During the 2010s Swedish principals received an increased responsibility to make decisions regarding the schooling for individual students. Simultaneously the influx of immigrants to Sweden was high and the responsibility of sorting out housing and schools for the migrants was split between the municipalities. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända barn i förskolan : En intervjustudie om fem förskollärares kommunikativa arbetssätt för inkludering av nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rahaf Altahesh; Cevan Yousef; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända barn; mottagande; kommunikation; inkludering; förskollärare.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. ”Han ler inte längre. Vad ska jag göra?” - en studie om en lokal rekontextualisering av en policy för mottagande av nyanlända elever

    Master-uppsats,

    Författare :Beatrice Johansson; [2022-10-25]
    Nyckelord :flerspråkighet; diskurs; nyanlända elever; policyetnografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur en lokal policy för mottagande av nyanlända elever rekontextualiseras lokalt i en skola. Studien synliggör de språkideologiska länkar och diskurser om flerspråkighet och nyanlända elever som framträder i denna rekontextualisering samt de hinder och möjligheter för rutinens utformning som framträder. LÄS MER