Sökning: "nyanländaelever"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet nyanländaelever.

  1. 1. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Nordahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig; nyanländ; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av nyanlända elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Dreven; [2021]
    Nyckelord :inkludering; nyanlända elever; studiehandledare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om hur lärare inkluderar nyanlända elever i klassrummet. Hur lärarna anser är bästa sättet för inkludering av nyanlända elever. För att ta reda på detta intervjuades fyra lärare som har eller har haft nyanlända elever i sina klassrum. LÄS MER

  3. 3. Så uppfattar rektorer sin roll i skolansarbete i samband med inkludering avnyanlända elever : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Andreas Johansson; [2021]
    Nyckelord :Newly arrived students; inclusion; principal s perception; inclusion models; prep school; Nyanlända elever; inkludering; rektors uppfattning; inkluderingsmodeller; förberedelseskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie som riktar in sig på rektorers uppfattning av sin roll i skolansarbete i samband med inkludering av nyanlända elever. Studien har en kvalitativ ansats ochhar en grundad teori som metod och empirin har samlats in med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. En integrerande svenskundervisning för nyanlända elever i årskurs F-3 : En intervjustudie om lärares uppfattning av undervisning och integrering av nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Clara Almevall; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; interkulturell undervisning; svenska som andraspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med intervjuer som tillvägagångssätt. Studien innehåller en forskningsöversiktöver elever med svenska som andraspråks svenskundervisning i åldersgruppen förskoleklassupp till årskurs tre, och en beskrivning av olika lärares uppfattningar om svenskundervisning för nyanländaelever. LÄS MER

  5. 5. Kommunikationens former : - En undervisningsutvecklande ansats för bildläraresom undervisar nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sofia Julia Kujala; [2018]
    Nyckelord :Undervisning; Nyanländ; Språkutveckling; Bildämnet.;

    Sammanfattning : Som lärare i Sverige möter vi ständigt elever med annat modersmål än svenska ochsom har en annan kulturell bakgrund. I praktiskt estetiska ämnen blir det dessutomallt vanligare att nyanlända läser tillsammans med svensktalande elever. LÄS MER