Sökning: "nyckeltal leverantör"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden nyckeltal leverantör.

  1. 1. Impact of offtake mechanisms on wind turbine selection and design in North and Central Europe

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gesa Reiter; [2023]
    Nyckelord :Wind energy; offtake mechanisms; wind turbine configuration and design; rated power; capacity factor; Renewable Energy Sources Act; EEG; PPA; merchant; profitability; NPV; IRR; Vindkraft; upphandlingsmekanismer; vindturbiners konfiguration och utformning; nominell effekt; kapacitetsfaktor; lagen om förnybara energikällor; EEG; energiköpsavtal; handelsprissättning; lönsamhet; NPV; IRR;

    Sammanfattning : Wind power has become a major supplier of electricity in the European market in the last years. In 2020, 13% of electricity generated on the European continent was wind energy (onshore and offshore) and these shares are projected to increase in the next years due to reasons such as climate change and the energy security aspect. LÄS MER

  2. 2. Sustainable logistics service providers : A qualitative case study of future technology and IT solutions attributes for 3PL clients

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amanda Skärbo Jonsson; [2022]
    Nyckelord :logistics; third-party logistics; inter-organizational relationship; key performance indicators; sustainable balanced scorecard; technical warehouse solution; sustainability; attribute; logistik; tredjepartslogistik; interorganisatoriska relationer; resultatindikationer; hållbart balanserat styrkort; teknisk lagerlösning; hållbarhet; attribut;

    Sammanfattning : The growing demand for commerce has disrupted the market's supply chains. To manage the customer demands, contracting a third-party logistics (3PL) can help make the chain more resource efficient. Actions such as implementing sustainable technology and IT infrastructure are important to invest in. LÄS MER

  3. 3. Beslutsunderlag för digitala förbättringstavlor : En fallstudie på Gustavsbergs Rörsystem AB

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

    Författare :Erik Borg; Daniel Backe; [2021]
    Nyckelord :Digital improvement boards; decision making; weighted sum model; Digitala Förbättringstavlor; beslutsfattande; beslutsfattande modell;

    Sammanfattning : Den industriella digitaliseringen utvecklas med hög fart. Många verksamheter tar steget mot ett mer digitaliserat arbetssätt. Digitala förbättringstavlor är ett av flera nya digitaliseringsverktyg som verksamheter och organisationer kan använda sig av för att skapa högre delaktighet och engagemang hos medarbetarna. LÄS MER

  4. 4. Agile product development for integrated suppliers : A qualitative case study on the challenges of developing internal product development practices for an integrated supplier

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linus Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Supplier Integration; Agile Development; Product Development; Automotive Industry; Hybrid Models; Scrum; Stage-Gate; Agile Leadership; Leverantörsintegration; Agil Utveckling; Produktutveckling; Fordonsindustrin; Hybridmodeller; Scrum; Stage-Gate; Agilt Ledarskap;

    Sammanfattning : Product development has become essential in today’s technology driven marketplace. Currently, pointbased models such as the stage-gate model are applied in practice of several incumbent firms in the automotive industry. LÄS MER

  5. 5. Effektivare arbetsprocesser genom tydligare arbetssätt och befattningar : En studie inom inköp- och materialförsörjningsprocessen vid Trafikverket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Linda Lückner; [2016]
    Nyckelord :Roller; befattningar; Lean; Självsyrande Team; Kommunikation; Arbetsmotivarion; Business excellence; processorganisation; arbetsätt; flödesorienterad styrning;

    Sammanfattning : Brister i Trafikverkets inköpsprocess och materialförsörjningsprocess har lett till att de uppsatta målen för Leveransprecision från leverantör, Leveransprecision till kund, Servicegrad till kund och Framförhållningsmått de senaste åren inte har uppnåtts. Det finns i dagsläget otydlighet i ansvar och beslutsvägar inom processerna, skillnader i arbetssätt i olika delar av landet samt ett stuprörstänk som resulterar i dålig samordning och samarbete. LÄS MER