Sökning: "nyföretagare"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet nyföretagare.

  1. 1. Konsten att starta ett företag : En kvalitativ studie av nyföretagaresupplevelser av redovisnings- och skatteregler

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Sara Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Redovisningsregler; nyföretagare; skatteregler; företagsamhet; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Konsten att starta ett företag - en kvalitativ studie av nyföretagares upplevelser av redovisnings- och skatteregler. Sedan 2004 har BFN arbetat med att utveckla fyra nya regelverk som ska göra redovisningsreglerna lättare att överblicka. LÄS MER

  2. 2. Den välutbildade och erfarna företagaren : Myt eller sanning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Johan Lindberg; Andreas Toresson; [2014]
    Nyckelord :Self-employed; business success; success factors; business start-up; training; experience; start-up motive.; Egenföretagare; framgångsrikt företagande; framgångsfaktorer; företagsstart; utbildning; erfarenhet; uppstartsmotiv.;

    Sammanfattning : Titel: Den välutbildade och erfarna företagaren – Myt eller sanning? Nivå: C-uppsats i företagsekonomi Författare: Johan Lindberg & Andreas Toresson Handledare: Lars Ekstrand Datum: 2014 – maj Syfte: Många företag föds årligen, men endast en del av dessa blir framgångsrika och cirka en tredjedel av företagen har lagts ner inom en treårsperiod. Därför var intresset att undersöka varför vissa företag blir framgångsrika. LÄS MER

  3. 3. Entreprenörers och kreatörers produktplacering via positionering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :SOFIA OLSSON; [2014]
    Nyckelord :Produktplacering; entreprenörskap; positionering; positioneringsmodell; småföretagare; textilbransch;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur en entreprenör/ kreatör produktplacerar i bästa mån för att överleva i modebranschen. Metod: Kvalitativ med intervjuer som bas för empirin. LÄS MER

  4. 4. Crowdfunding : Ett substitut till traditionell finansiering?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emanuel Karlsson; Marcus Modigh; [2014]
    Nyckelord :crowdfunding; financing; start-up; investor; project owner; asymmetric information; crowdfunding; finansiering; start-up; investerare; projektägare; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ art och syftar till att undersöka huruvida crowdfunding kan överbrygga ett eventuellt finansiellt gap för svenska företag och entreprenörer. Undersökningen fokuserar på tre typer av respondenter, vilka är representerade av företag som brukar crowdfunding som finansieringsform, bolag som fungerar likt ombud för att förmedla kapital med hjälp av finansieringsformen samt respondenter vilka opererar likt investerare i projekten. LÄS MER

  5. 5. Ny information till nya företagare En studie om att utgå från målgruppen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Björnfors; Charlotte Lundqvist; [2012-02-14]
    Nyckelord :unga nyföretagare; Skatteverket; samhällsinformation; förtroende; Sensemaking approach; mottagaranpassning; informationsbehov; offentlig myndighet;

    Sammanfattning : Titel: Ny information till nya företagare Författare: Hanna Björnfors & Charlotte Lundqvist Uppdragsgivare: Skatteverket Region Väst Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. LÄS MER