Sökning: "objektifieringsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet objektifieringsteorin.

  1. 1. Att objektifiera: en studie om självobjektifiering och dess effekter på kroppsuppfattning på kvinnor och män

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Charlotte Tidholm; Sayeh Vafakhah; [2023]
    Nyckelord :objectification; self objectification; body image; shame; control; surveillance; social comparison; ideals; gender roles; objektifiering; självobjektifiering; kroppsuppfattning; skam; kontroll; övervakning; social jämförelse; ideal; könsroller;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att självobjektifiering kan ha negativa effekter på individens kroppsuppfattning och leda till bland annat lägre självkänsla, ätstörningar och depression. Enligt objektifieringsteorin innebär objektifiering att betrakta någon eller något som ett objekt när det inte är det och att bedöma och beskåda sig själv utifrån någon annans perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Formichella; Ulla Norrhäll; [2023]
    Nyckelord :Social media; Beauty ideals; Self-esteem; Women; Social Impact Theory; A Theory of Social Comparison; Objectifiation Theory; Sociala medier; Skönhetsideal; Självkänsla; Kvinnor; Teori om social påverkan; Social jämförelseteori; Objektifieringsteorin;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER

  3. 3. Leder ett sexpack alltid till sex? : Hur användare på Tinder reflekterar kring självrepresentationer baserat på intentioner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Nyberg; Ida Flodin; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Intention; Self-representation; Consumption; Tinder; Intention; Självrepresentation; Konsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att analysera och finna mönster på hur användare reflekterar över framställningen av sin profil på Tinder beroende på deras intentioner. Frågeställningarna som besvaras är hur användare reflekterar kring vilka intentioner som driver dem att använda Tinder, samt hur användare motiverar sina självrepresentationer beroende på dess intentioner. LÄS MER

  4. 4. Skönhetsingrepp - normaliserat eller stigmatiserat?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Engström; Emelie Nygren; [2022]
    Nyckelord :Plastic surgery; young women; ideal; stigma; body dissatisfaction; expectations; Skönhetsingrepp; unga kvinnor; ideal; stigma; kroppsmissnöje; förväntningar;

    Sammanfattning : It has become increasingly common to reconstruct the body with plastic surgery, but despite the increased scope of practice and a more liberal attitude to it, many who have undergone plastic surgery are branded as immoral and false. The purpose of the study is to increase the understanding of young women's driving forces to perform plastic surgery and whether plastic surgery is perceived to be normalized or stigmatized. LÄS MER

  5. 5. "Man är ju snyggare på Instagram än vad man är i verkligheten” : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelserav Instagram gällande självbild och kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ulrika Hansson; Lisen Djurberg; [2022]
    Nyckelord :Instagram; young women; self-image; self-presentation; body ideal; body perception; objectification.; Instagram; unga kvinnor; självbild; självpresentation; kroppsideal; kroppsuppfattning; objektifiering.;

    Sammanfattning : Sociala medier är en stor del av vår vardag och Instagram som social plattform används som ettsocialiseringsverktyg av en stor andel unga individer idag. Unga kvinnor visar en generellthögre utsatthet jämförelsevis med unga män när det kommer till risk för negativ påverkan påsjälvkänsla och kroppsuppfattning. LÄS MER