Sökning: "observationer i skolmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden observationer i skolmiljö.

  1. 1. Fysisk tillgänglighet i grundskolemiljö hos barn med rörelsenedsättning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kajsa Carlsson; Ebba Hagström; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglighet; fysisk tillgänglighet; rörelsenedsättning; delaktighet; skolmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tillgänglighet i skolan innebär att alla barn ska ha möjlighet till lärande och inkludering på lika villkor. Tillgänglig lärmiljö handlar om att skolan och dess lokaler ska vara anpassade så att elever oavsett funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga i skolverksamheten. LÄS MER

  2. 2. Kan vi måla om här? : En fallstudie om bildsalens utformning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hanne Johnsson; [2022]
    Nyckelord :bildsal; bildämnet; fysisk miljö; skolmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur utformningen av bildsalen kan samspela med elevernas kreativitet och lärande i ämnet bild på grundskolan. Studiens syfte utmynnar i tre frågeställningar; På vilket sätt anser bildläraren att bildsalarna hon undervisar i är lämpade och utformade för bildundervisning? Vilka skillnader och likheter kan urskiljas gällande bildsalarnas utformning och miljö, med avseende på kreativt bildskapande och lärande i bildundervisningen? och vilka miljömässiga aspekter är viktiga för att en bildsal ska ge förutsättningar för lärande och kreativitet, enligt bildläraren? Metoden som använts i studien för att samla in material är observationer av bildsalarna och en semi-strukturerad intervju med en bildlärare. LÄS MER

  3. 3. Elevers uppfattningar om syftet med ämnet idrott och hälsa : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Daniel Dronsfield; Thomas Andrén Bahnson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka högstadieelevers uppfattningar om vad syftet med idrott- och hälsaundervisningen kan vara samt att undersöka elevernas uppfattningar om vilka förmågor som deras undervisning ämnar utveckla. Frågeställningar som studien besvarar är: Vad uppfattar eleverna att syftet med idrott- och hälsaundervisningen kan vara? Vilka förmågor uppfattar eleverna att deras idrott- och hälsalektion ämnar utveckla? Metod Denna studie antar en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers uppfattningar om kemiämnet som inspirerande källa till kunskaper i vardag och samhälle : En enkätstudie utgående från undervisning i skolmiljö och på distans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Bo Ärleskog; [2021]
    Nyckelord :Distance education; chemistry education; questionnaire study; learning processes; everyday understanding; everyday observations; authenticity; Distansundervisning; kemiundervisning; enkätstudie; lärprocesser; vardaglig förståelse; vardagsobservationer; autenticitet;

    Sammanfattning : Studietiden är som en del av individens vardag i ständig förändring, till följd av att nya möjligheter till undervisning på distans utvecklas och tas i bruk. Denna enkätstudie bygger på data från 71 elever och avser att reflektera deras uppfattningar om kemiämnets möjligheter till inspiration och som källa till kunskaper i vardag och samhälle. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars attityder till klotter : En undersökning av klottrets försvinnande, vart har det flyttat och varför?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mathilda Hendin Hoeckr; [2020]
    Nyckelord :klotter; ungdomar; graffiti; sociala medier;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks gymnasieungdomars attityder till klotter i skolmiljö. I studien har 20 gymnasieelever från två olika skolor och gymnasieprogram intervjuats, och som komplement till intervjustudien har observationer genomförts på de båda skolorna. Observationsstudien visar att skolmiljöerna är så gott som rena från klotter. LÄS MER