Sökning: "observationsstudier i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden observationsstudier i skolan.
1. Vad, när och hur: Elevers upplevelser av betyg och bedömning i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Hem- och konsumentkunskap är den svenska skolans minsta ämne med 118 lektionstimmar. Ämnet har sedan lgr11 en, relativt till undervisningstimmarna, stor mängd centralt innehåll och åtta kunskapskrav som ska hinnas med att introducera, inövas och summativt bedömas. LÄS MER
2. Skolsköterskors upplevelse av att samtala med elever om våld och övergrepp i nära relationer
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Våld och övergrepp mot barn är ett välkänt och globalt problem. I Sverige visar statistik att 29% av misshandelsbrotten är riktade mot barn och att ungefär 20% av alla barn någon gång har utsatts för sexuella övergrepp. Att utsättas för våld och övergrepp får negativa följder för barnet både kort- och långsiktigt. LÄS MER
3. Högstadieelevers användande av skolans gestaltade utemiljö : en studie av två skolgårdar i Mellansverige
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Uppsatsen undersöker vilka ytor högstadieungdomar använder i skolans utemiljö. Tidigare forskning har definierat vilka typer av platser ungdomar värderar i sin vardagsmiljö. Dessa är ytor för sportutövande, ofta bollsport, mötesplatser för socialt umgänge och ytor för återhämtning. LÄS MER
4. Matematikundervisning för elever med dyskalkyli : en kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Enligt Brian Butterworth, professor i neuropsykologi, har 4-8 % av befolkningen dyskalkyli. Dyskalkyli är en medfödd kognitiv nedsättning och innebär att eleven har specifika matematiksvårigheter som påverkar delar av den kognitiva processen, det vill säga tänkandet. LÄS MER
5. Samspel och kommunikativa strategier - en fallstudie i förskoleklassen kring barn som utmanar -
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Linda Bäckström (2015). Samspel och kommunikativa strategier – en fallstudie i förskoleklassen barn som utmanar. (Interaction and communication strategies - A casestudy in pre-school class about children who act challenging). LÄS MER