Sökning: "och Sandvargen"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden och Sandvargen.

  1. 1. ”Kanske mår tjuvarna inte bra” : Ett skönlitterärt verks didaktiska potential för arbete med skolans värdegrund i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Edström; [2021]
    Nyckelord :Fundamental values of the Swedish school; didactic potential; values education; literature talk; Stora Boken om Sandvargen; the subject of Swedish; Skolans värdegrund; didaktisk potential; värdegrundsarbete; boksamtal; Stora Boken om Sandvargen; skolämnet svenska;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka den didaktiska potentialen för värdegrundsarbete i Stora Boken om Sandvargen (2006) skriven av Åsa Lind. Syftet är även att, med elever i årskurs 1, undersöka hur förståelse för skolans värdegrund kan skapas med hjälp av boksamtal kring Stora Boken om Sandvargen. LÄS MER

  2. 2. Framställningar av familjekonstellationer och sexualitet : En normkritisk studie av tre skönlitterära bokserier som används på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilda Watson Bohlin; Anna Alopaeus; [2021]
    Nyckelord :HBTQ; familj; högläsning; heteronorm; F-3; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien undersöker tre populära bokserier som används som högläsningsböcker för barn på lågstadiet. Dessa serier, Handbok för superhjältar, Musse & Helium och Sandvargen, undersöktes med syfte att granska vilka normer om familjekonstellationer och sexualiteter som framställs i dem. LÄS MER

  3. 3. ”Tänk om jag hade fötts till tjej och blivit tvungen att ha leopardnylonstrumpor på mig!” : En studie om hur genus framställs i vanligt förekommande högläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Pavlovic; [2018]
    Nyckelord :Gender; basic values; children s literature; literature didactics; reading aloud; book discussions; Guldmysteriet; SVJ; and Sandvargen; Genus; värdegrund; barnlitteratur; litteraturdidaktik; högläsning; boksamtal; Guldmysteriet; SVJ; och Sandvargen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze commonly read children’s literature from a gender perspective. The study also contains a discussion about what these books can convey to students and how they can be used in a didactic perspective. LÄS MER

  4. 4. Projektet Sandvargen – när två plus två blir fem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ulrika Bergman; Therése Malmebo Kehr; [2018]
    Nyckelord :multimodalitet; literacy; högläsning; textsamtal; läsförståelse; läslust; estetiska uttryckssätt;

    Sammanfattning : I examensarbetet undersöks och utvärderas Litteraturhuset Trampolins högläsningsprojekt Sandvargen, där 14 klasser från förskoleklass till årskurs tre deltagit. Projektets syfte var att stimulera elevers läslust och läsförståelse genom att lyfta fram högläsning och eget skapande som metod. LÄS MER

  5. 5. Historien som leder till sång - Ett utvecklingsarbete i förskolan om hur barn producerar en sång utifrån en berättelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Kron; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Literacy; Samspelsdialog; Didaktik; Musik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ur ett didaktiskt perspektiv undersöka och analysera ett sätt att arbeta med berättande som leder till musikproducerande. Arbetet, en kvalitativ studie med abduktiv ansats, synliggör barns läroprocess i relation till språkliga- och musikaliska aspekter. LÄS MER