Sökning: "offentliga jaget"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden offentliga jaget.

  1. 1. Sense of Place and Mental Wellbeing : Autoethnographic Explorations Through the Streets of Stockholm

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Sara Hedman; [2021]
    Nyckelord :Sense of Place; Mental wellbeing; Autoethnography; Embodiment; Environmental Psychology; Flâneuse; Stockholm;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ’känsla av plats’, betraktat som menings- och anknytningsskapande till plats, påverkar individuellt och allmänt mentalt välbefinnande. Genom appliceringen av förkroppsligad autoetnografi syftar den till att skildra ett personligt narrativ om egna upplevelser från att gå på gatorna i Stockholms innerstad. LÄS MER

  2. 2. Online Self-Presentation During Transition : Qualitative Study about Personal Branding and the Self in Transition

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Rebecca Meuer; [2021]
    Nyckelord :Self-Presentation; Self in Transition; Online Personal Branding; Social Media; Young Adults; Självpresentation; Personlig transformation; Personligt varumärke online; Sociala medier; Unga vuxna;

    Sammanfattning : Up until now, there has only been a limited amount of research in the field of online self- presentation in combination with young adults transitioning from a social to a professional self online. The purpose of this thesis is to extend the existing literature and address the gap by exploring how students present themselves before, during and after the transition from university to work. LÄS MER

  3. 3. ”Man är ju också människa, man är ingen robot.” : En kvalitativ studie av polisers privata kommunikation online.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Linus Jonsheden; Clautidia Waked; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Social media have opened up completely new opportunities for people to participate with their voice in the public sphere. Furthermore, we live in a world of promotional culture, where individuals who work with their personal brand, the visibility of an attractive lifestyle, are rewarded with social capital and symbolic means. LÄS MER

  4. 4. Rather than love, than money, than faith… give me likes! : En kvalitativ studie kring framställandet av jaget på sociala medier då det offentliga och privata möts.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sofia Palmér; Jonas Bjurman; [2015]
    Nyckelord :Social media; personal branding; Goffman; private and public; identity; society of attention;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how people act and respond to the different aspects given/experienced when using social media platforms. The investigation is a qualitive study based on eight interviews with media-students aged between 23 to 25 at the Linneaus university, Sweden. LÄS MER

  5. 5. ”Har man en dålig dag får man ändå försöka ’gaska upp sig’” : Känsloarbete och kön inom bibliotekariens yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Helena Strömberg; [2014]
    Nyckelord :känsloarbete; känsloregler; bemötande; bibliotekariens roll; service; performance; performativitet; kvinnliga bibliotekarier; manliga bibliotekarier; kön; genus; dagböcker;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om bibliotekarien upplever känsloregler i sin yrkesroll, vilket känsloarbete som i så fall utförs, hur det påverkar jaget, samt om yrkesrollen kräver något iscensättande av kön och hur det i så fall påverkar eventuellt känsloarbete i mötet med låntagare. Hochschilds teori om känsloarbete används tillsammans med teorier om performance-diskurser och olika modeller för biblioteksarbete. LÄS MER