Sökning: "olika Demokratimodeller"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden olika Demokratimodeller.
1. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER
2. Ungas stöd för den demokratiska beslutsprocessen : Ett experiment som testar 18-29åringars attityder gentemot olika alternativa demokratimodeller
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Demokrati som politiskt system är aldrig stabilare än det stöd det har hos befolkningen.Samtidigt visar studier att Sverige upplever en anmärkningsvärd minskning i stödet för demokrati bland de yngre medborgarna. LÄS MER
3. Mellankommunalt samarbete : ur ett demokratiperspektiv
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Till följd av en ökad globalisering av samhället blir problemen som fysisk planering förväntas hantera allt mer komplexa. Inte sällan sträcker de sig över kommungränserna. Detta har lett till att mellankommunala samarbeten blivit allt vanligare. LÄS MER
4. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER
5. Demokratimodeller i grundskoleböcker
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : En kvalitativ textanalys på ett antal svenska grundskoleböcker i samhällskunskap för att undersöka om det finns en differens mellan olika läroböckers demokratimodeller. ... LÄS MER