Sökning: "olika lärandeperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden olika lärandeperspektiv.

  1. 1. "Majoriteten av de som pluggar idag pluggar inte för akademin utan för arbetslivet och näringslivet" : - En studie som undersöker personalvetares syn på utbildningens betydelse för anställningsbarhet och professionalisering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Matilde Lundström; Ebba Lundell; [2024]
    Nyckelord :Personalvetarutbildning; teori; praktik; anställningsbarhet; profession;

    Sammanfattning : Genom inledande bakgrundsinformation över de olika universiteten och högskolorna i Sverige som erbjuder personalvetarutbildning, konstateras att det finns många likheter men också olikheter mellan utbildningsupplägg. Vissa av universiteten har en starkare anknytning till arbetslivet med mer praktikrelaterade moment medan andra är mer teoretiskt inriktade. LÄS MER

  2. 2. Examining pair programming as a learning practice at KTH : An exploratory and qualitative study on benefits and drawbacks of pair programming perceived by students at KTH

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Olle Gunnemyr; Filip Wetterdal Todorovic; [2022]
    Nyckelord :Pair; programming; student; students; singleton; mob; driver; navigator; code; practice; qualitative; interviews; exploratory; in-depth; literature; KTH; agile; Par; programmering; student; studenter; singel; mob; förare; navigator; kod; praxis; kvalitativ; intervjuer; explorativ; djupgående; litteratur; KTH; agil;

    Sammanfattning : Pair programming is an agile software development practice that can be used in university student's education when learning programming. Previous research on students at universities has shown that there exist different perceived benefits and drawbacks on the practice’s contribution to learning. LÄS MER

  3. 3. Tech-rekryterares och tech-talangers relation på en överhettad marknad : En kvalitativ studie om lärande-, socialisations- och karriärsprocesser vid rekrytering

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Fanni Jokilahti Orestav; [2022]
    Nyckelord :Recruitment; tech; talents; learning processes; socialization; dilemmas; career processes; Rekrytering; tech; talanger; lärandeprocesser; socialisation; dilemma; karriärsprocess;

    Sammanfattning : Bristen på arbetskraft inom tech-branschen skapar en konkurrens bland tech- rekryterare om tech-talanger. Tech-rekrytering skiljer sig ofta från mer traditionella rekryteringsprodecurer. Istället för ett arbetssätt där den sökande själv skickar in ansökan behöver tech-rekryterare använda uppsökande metoder. LÄS MER

  4. 4. Hur lärares pedagogiska grundsyn påverkar deras didaktiska val i läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isabelle Wanzelius; Stephanie Johansson Bichara; [2021]
    Nyckelord :Läs- och skrivlärande; skrivutveckling; medvetenhet; didaktiska val; pedagogisk grundsyn; stöttning; sociokulturell lärandeteori;

    Sammanfattning : Sammandrag Studien undersöker hur yrkesverksamma lärare i årskurs 1–3 arbetar med det tidiga läs- och skrivlärandet och skrivutvecklingen i undervisningen utifrån tre olika pedagogiska synsätt, samt sex olika skrivdiskurser. Studien avser även att undersöka om de lärare som deltagit utgår från någon specifik beprövad metod och om detta blir ett medvetet didaktisk val i planeringen. LÄS MER

  5. 5. Den digitala eran : distansundervisningens påverkan på inlärningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Nikamo; David Svärdström; [2021]
    Nyckelord :online learning; distansundervisning; Uppsala universitet; teknisk och naturvetenskaplig utbildning; inlärning;

    Sammanfattning : Distansundervisning är ett koncept som förekommit sen övergången till ett informationssamhälle. Dagens tekniker ser dock helt annorlunda ut jämfört med 90-talet. Bland annat har internet revolutionerat samhället i stort, men även undervisningen och lärandet. LÄS MER