Sökning: "olika lärare olika lärarstilar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden olika lärare olika lärarstilar.

  1. 1. Utsagor om Läslyftets uttryck i praktiken : En kvalitativ studie om svensklärares undervisning av sakprosa på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Moa Johansson; Stefanie Rådeby; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka huruvida effekter från Läslyftet blir framträdande i utsagor om den egna praktiken bland svensklärare på gymnasiet, som deltagit i fortbildningen. Vi analyserar och jämför därför hur tre verksamma svensklärare med erfarenhet av Läslyftet och fyra verksamma svensklärare utan den erfarenheten, omtalar sin undervisning i gymnasieelevers läsförståelse av sakprosa. LÄS MER

  2. 2. ”Läraren öppnar dörren och visar kunskapen, men du måste också gå in” : En kvalitativ studie om nyanlända elevers upplevelser av sin elevidentitet i mötet med den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Åberg; [2015]
    Nyckelord :identitet; lärare; nyanlända elever; elevidentitet; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att se hur nyanlända elever upplever att deras olika identiteter aktiveras och omskapas i mötet med Sverige i form av den svenska skolan och dess lärare. Jag har genomfört fem intervjuer på en gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Hur engelsklärare på gymnasiet utvecklar elevens muntliga färdigheter genom inkludering

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Astrid Anna Johanna Lennartsson; [2014]
    Nyckelord :inkludering; integrering; elever i behov av särskilt stöd; en skola för alla; muntlig färdighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att granska hur engelsklärare på gymnasiet definierar inkludering samt hur pedagoger bidrar till en utveckling av elevens muntliga färdigheter genom inkludering. Undersökningens frågeställningar sökte belysa hur engelsklärare på gymnasiet konkret arbetar med inkludering gällande muntliga färdigheter och vilka faktorer som främst bidrar till en utveckling av dessa. LÄS MER

  4. 4. På vilket sätt påverkar lärarens ledarstil elevers inflytande i undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mia Nylèn; Mathilda Åkesson; [2014]
    Nyckelord :Elevinflytande; Idrott och Hälsa; Ledarskap; Påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvantitativ metod undersöka hur begreppet elevinflytande definieras och undersöka om olika ledarstilar hos lärarna kan påverka elevers möjlighet till inflytande i undervisningen. Dessa aspekter har studerats mer ingående i ämnet idrott och hälsa och jämförts med tre andra utvalda skolämne. LÄS MER

  5. 5. Lärare -Maktmissbrukare eller medmänniska? : En studie av relationen som påverkansfaktor för inlärnings- och utvecklingsmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Christina Rudhag Woldt; Lisbeth Angerstig; [2008]
    Nyckelord :Bekräftelse; bemötande; kommunikation; lärarroll; relation; samspel;

    Sammanfattning : Studien har en hermeneutisk ansats och behandlar hur relationen mellan lärare och elev påverkar inlärnings- och utvecklingsmiljön. Problemområdet belyses ur tre perspektiv; elevens, lärarens och författarnas. LÄS MER