Sökning: "olika roller i klassen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden olika roller i klassen.

  1. 1. Pedagogers arbete med nyanländ elev : En studie om hur klasslärare beskriver olika pedagogers roller och arbetsuppgifter med en direktintegrerad elev och kommunikationen mellan pedagogerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ida Henrysson; [2018]
    Nyckelord :Undervisning; direktintegrerade elever; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur klasslärare beskriver de olika pedagogerna som arbetar med en nyanländ elev, deras roller och arbetsuppgifter. Studien handlar även om hur klassläraren beskriver kommunikationen mellan de olika pedagogerna. LÄS MER

  2. 2. Kampen om erkännande : En kvalitativ studie om hur elever från en förberedelseklass på gymnasiet presenterar sina identiteter i sina berättelser om sin skolsituation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Armin Sehovic; [2018]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived students; narrative identity; ethnic identity; national identity; language proficiency; Språkintroduktion; nyanlända elever; narrativ identitet; etnisk identitet; nationell identitet; språkfärdighet;

    Sammanfattning : Ett ovanförperspektiv avseende kartläggningen av nyanlända elevers behov präglar det svenska samhället och skolsystem. Detta leder således till en indelning av elever i språkintroducerande förberedelseklasser som separeras från elever från ordinarie klasser vilket försvårar integrering. LÄS MER

  3. 3. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mona Tynkkinen; [2017]
    Nyckelord :Communities of practice; discourse analysis; learning; organizational development; pre-service teachers; teacher education; Diskursanalys; lärande; lärarutbildning; lärarstudenter; praxisgemenskaper; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande undervisning : En studie av lärares, särskollärares och specialpedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Olsson; Evelina Envik; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; grundskola; intervju; fenomenografi; inkluderande undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares, särskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkluderande undervisning och vilka upplevelser de har av att inkludera elever i behov av särskilt stöd i den gemensamma undervisningen. Vi undersökte uppfattningar om inkluderande undervisning, uppfattningar om inkluderande strategier, uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förhållande till inkludering, uppfattningar om lärares och specialpedagogers roller i arbetet för inkludering. LÄS MER

  5. 5. Spela roll! : En studie om elevers roller i klassrummet

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Pernilla Wärnsund; [2010]
    Nyckelord :Roller; förväntningar; självbild; grupper; gruppsykologi;

    Sammanfattning : Enligt Erving Goffman kan man se samhället som en teater där vi alla spelar roller och försöker göra intryck på varandra. Likaså har eleverna roller i klassrummet och då gruppen är viktig för individen påverkas eleven av de normer och förväntningar som finns. LÄS MER