Sökning: "om läs och skrivprocessen i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden om läs och skrivprocessen i undervisningen.

  1. 1. Grunden för barns läs- och skrivutveckling : Om lärares förhållningssätt till den grundläggande läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Elmqvist; Emelie Setterlind; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; yrkesspråk; den professionella läraren; individualisering;

    Sammanfattning : Samhällets förändringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, ställer ett ökat krav på oss invånare som flexibla och nytänkande språkskapare. Detta leder till att lärare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundläggande läs- och skrivundervisningen i dagens skola. LÄS MER

  2. 2. Förebyggande och åtgärdande arbete vid den första läsinlärningen

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Ljungberg; [2011]
    Nyckelord :bokstavskännedom; lärarkompetens; läsinlärning; reflektion; tidig upptäckt;

    Sammanfattning : Syfte med uppsatsen var att få en ökad förståelse för hur pedagoger med olika metoder skapar förutsättningar för att ge alla elever en god läsutveckling. Jag ville få reda på olika sätt att arbeta när man ser att det finns svårigheter i läs- och skrivprocessen. LÄS MER

  3. 3. Dyslexi ur en pedagogisk didaktisk dimension

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Björkenvall Starrost; Gunnar Lindblom; [2008]
    Nyckelord :Dyslexi; Högskolepedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande uppsats avser att undersöka hur nio lärarstuderande med dokumenterad dyslexi - vid Göteborgs universitet - upplever sitt lärande ur en pedagogisk didaktisk dimension. Mot bakgrund av detta kommer vi i den avslutande analysdelen och slutdiskussionen, ur ett vuxenpedagogiskt perspektiv, med utgångspunkt i pedagogiska didaktiska modeller ge förslag till åtgärder för en mer tillgänglig undervisning, samt vidare forskning. LÄS MER

  4. 4. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling? Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER

  5. 5. Bilden – ett målande redskap i elevers skrivutveckling?Ett pedagogiskt hjälpmedel även på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Alsterling Olsson; Helene Moe Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna vilka hinder elever på högstadiet möter när de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gå tillväga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta även bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgår från elevernas texter och som pågår mellan lärare – elev och elev – elev. Forskningsförankring och teori grundar sig på Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). LÄS MER